Jump to content

Featured Replies

comment_31119

Hej!

Vevhusventilation och vakum. Detta är ett intressant ämne. Och jag är

helt okunnig i vakummysteriet. Finns det någon kunnig här på forumet som

skulle kunna förklara hur Vevhusventilationen och vakumet fungerar och skall kopplas.

Min PCV-ventil är kopplad till två vakumuttag på insuget enl. bild. Verkar

konstigt tycker jag. Blir det inte "tjuvluft"? Och vakumet till bromsservon,

ska inte det kopplas till ett uttag på förgasarspacern?

Mvh.

comment_31129

Här är ett par beskrivningar av PCV ventilen:

http://autorepair.about.com/cs/generali ... ef_621.htm

http://www.advanceautoparts.com/english ... 101pv.html

Det är för att inte dra "tjuvluft" via vevhusventilationen som det sitter en blockerande ventil i ventilkåpan (PCV ventilen, 6A666 i bilden ovan).

Om jag inte minns fel så är kopplingarna placerade i varsitt "lager" av insugningsröret, troligen för är att det inte ska uppstå skillnader i undertryck mellan "lagren" i insugningsröret.

Om Bromservot är kopplat till en spacerplatta under förgasaren eller direkt till insuget spelar ingen större roll så länge det inte sitter några restriktioner i anslutningen. Och för den avbildade "motorn" (428 CJ insug, spacerplatta, ventilkåpor och komplett PCV system) finns inga restriktioner i anslutningarna så det ska vara samma undertryck i båda punkterna.

  • Author
comment_31130

Tack än en gång Nenne!

Många nyttiga sidor du har letat fram.

Om jag förstår saken rätt så tas frisk ren luft in via luftrenaren till oljepåfyllningslocket

på vänster ventilkåpa och sugs ut via PCV-ventilen på höger kåpa.

Om luft sugs in på och blandas med gaserna i vevhuset bildas då någon

slags bränsleblandning som kan liknas med bensin/luftblandningen från

förgasaren. Annars tycker jag att det borde bli "fel" blandning som sugs

in i förbränningsrummen.

Eller justeras förgasaren med hänsyn tagen till gaserna från PCV-ventilen.

Vad händer då om man tar bort PCV-ventilen och pluggar slangen? Blir

bränsleblandningen för fet då?

Som du ser så spekulerar jag för att förstå funktionen ordentligt. Ventilationen

funkar tydligen som en sorts avgasrening enligt de länkar som du nämnde.

Och bromsservots vakum är väl bara en "sugkraft" där ingen luft kommer in.

Mvh.

comment_31132

Ja, Du har flödet klart för Dig, från luftfilter till bromsservo. :D

Den lilla mängd luft/olja som dras in via en korrekt fungerande PCV ventil påverkar inte något i väsentlig mening eftersom det är bara vid lågt vakuum som ventilen är fullt öppen (som t.ex. vid fullgas). Och rätt om det skulle påverka, så justerar man ju förgasaren med denna lilla mängd luft/oljeblandning "inberäknad" (eller "borträknad" om man av någon anledning väljer att köra utan PCV).

Om PCV ventilen låser sig i fullt öppet läge kan det förstås påverka tomgångs- och lågfartsinställningarna, troligen som om motorn drar tjuvluft om man ska döma hur min gamla Renault uppträdde när jag bytte en slang mellan ventikåpan och insuget och inte insåg att det satt en strypning inne i den gamla slangen som jag inte flyttade över i första läget.

Den här forcerade typen av vevhusventilation är inte bara en påtvingad miljövänlighet, den hjälper också till att hålla motorn/oljan vid god vigör genom att ventilera ut den kondens bildas inuti motorn så det finns ingen anledning att ta bort den eller försöka mixtra med den.

  • Author
comment_31141

Hej igen!

Vilket underbart forum detta är!!!

Ställ en fråga och du får svar. Undra lite och du får undervisning

av en hjälpsam själ. Kan man önska mer?

Jag är inte så kunnig då det gäller motorer som ni har förstått. Men man lär

sig dag för dag.

Tack Nenne för all hjälp!

Mvh.

comment_31359

Just detta är ett outforskat område för mig.

Min så kallade vevhusventilation är endast en sådan där rund "kromad boll" som sitter på ena ventilkåpan med en grov slang till baksidan på Holleyförgasaren. :? Det är fritt flöde där hela tiden. Ingen ventil alls alltså. På andra sidan är locket endast för oljepåfyllning. :shock:

Hur bra är en sådan vevhusventilation ? Kan jag ha det så ? :oops:

  • Author
comment_31398
Om Du inte har någon restriktion i vevhusventilationssystemet så kan Du under olyckliga omständigheter till och med suga ut olja ur motorn.

F*n, undrar om det är därför min motor har börjat dra olja. Det hände när

vi åkte ner till PBM i Västerås. Upptäckte att den var nästan tom på olja,

fick fylla på en och en halv liter. Kollade senare när jag tankade på vägen

hem, fick fylla på en liter till. Den har aldrig dragit någon olja tidigare.

Hur kollar man om den suger olja via vevhusventilationen? Ska man bara

kolla om slangen är oljig på insidan?

Mvh.

comment_31431

Det är i alla fall en indikation.

Om inte den ökade oljeförbrukningen kom i samma veva som vevhusventilationen ändrades, så har knappast den ökade oljeförbrukningen har något med vevhusventilationen att göra.

  • Author
comment_31486

Hej igen!

Oljeförbrukningen kom när jag var i Eskilstuna och på väg till Västerås. När

vi stannade vid ett köpcentra hörde jag att motorn spikade väldigt. Kollade

oljan och det var inget på stickan. Problemet var bara att jag inte hade någon

olja i bilen utan fick köra två km. till närmast mack ock fylla på. Spikningarna

försvann då direkt. Hade kört c:a 80 mil efter senaste oljebytet och jag kan

inte förstå varför den börjat dra olja. Jag har inte kört så många mil sedan

vi kom hem så jag vet inte om den fortfarande drar olja. Måste hålla koll

på det.

Mvh.

comment_31491
Hej igen!

Oljeförbrukningen kom när jag var i Eskilstuna och på väg till Västerås. När

vi stannade vid ett köpcentra hörde jag att motorn spikade väldigt. Kollade

oljan och det var inget på stickan.

Det du hörde var väl lyftarna som hade ont om olja. Hade själv samma problem när min pump sög luft för att pickupen satt snett i tråget. Rätt som det var tickade/(spikade) det och oljetrycket var borta. Efter en kort stund kom oljetrycket tillbaka och tickandet slutade (oljan hade runnit tillbaka till tråget så att pumpen sög igen). Sådär höll det på ett par mil tills jag kom hem :shock: Fattade inte galoppen först eftersom jag hade full nivå på olja.

Kollade upp lagren efteråt och det var inga spår av missödet så de är rätt tåliga de gamla järnspisarna :-- Hursomhelst så var detta på den gamla motorn som nu står och skäms på en halvpall i garaget ...

Jag hade dock aldrig vågat köra 2 km som du utan någon olja alls på stickan. Antagligen inget oljetryck heller under den tiden :? Har du bra oljetryck nu efter påfyllning ? Du kan ju ha skadat ramlager eller vevstakslager.

Antar att du kollar oljan var 5:e mil nu ;)

  • Author
comment_31501

Jag hade dock aldrig vågat köra 2 km som du utan någon olja alls på stickan. Antagligen inget oljetryck heller under den tiden :? Har du bra oljetryck nu efter påfyllning ? Du kan ju ha skadat ramlager eller vevstakslager.

Antar att du kollar oljan var 5:e mil nu ;)

Oj, oj, oj, jag hoppas verkligen att inget har blivit skadat. Men oljetryckslampan

tändes aldrig. Motorn rymmer ju 4,7 liter och jag fyllde på 1,5. Då fanns ju

drygt 3 liter i den. Och oljetryck finns nu, åtminstonde tänds aldrig lampan.

Och ja, jag kollar oljenivån innan varje körning. Men jag har inte kört så

många mil än och har inte märkt någon förbrukning än.

Hur mycket olja "syns" på stickan?

Det låter mer rimligt, spikningar är något annat i min bok (detonationer kallas det väl också).

Ja, knackningar är väl ett rättare ord. Vad är "lagerbank"?

Mvh.

  • Author
comment_31512

Finns det verkligen en oljetryckslampa i bilen? Dom gamla Mustangerna brukar bara ha oljetrycksmätare.

Ja, när man har varvräknare. Då är det oljelampa ock laddlampa i varvräknaren.

Tankmätaren tar då oljetryckcsmätarens plats.

Mvh.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...