Jump to content

FMX contra mordernt


Recommended Posts

Hej på er,

Hoppas att ni njuter av denna härliga mustangsommar :--

Jag har en trimmad 351 cl boss motor med FMX låda. Motorn är välbyggd för ca 400 hk och lådan räcker inte riktigt till/ höga varv och hög förbrukning. Vill inte byta utväxling utan vill ha kvar acceleration men även lägre förbrukning och högre toppfart.

Finns det någon automatlåda med fler växlar som passar smidit?

Tack på förhand

Mvh Robban

Link to comment
Share on other sites

Du har egentligen bara AOD lådan att välja på om du ska ha överväxel tillverkat av Ford

AOD är i princip en FMX låda med överväxel.

FMX är en rejäl pjäs som tål massor med stryk men tyvärr konstruerade Ford AOD lådan helt knasigt och den tål i princip ingen trimmning alls i orginalutförande. :?

Det som är knasigt är att ingående axel består i princip av 3 delar som går inuti varandra.

Plus lite andra dåliga bitar.

Som gjort för att gå sönder på tomgång! :lol:

I övrigt är det samma urstarka järnbitar i AOD som i FMX

Men det finns bot som får den att hålla för 700hk utan problem men det kostar rejält!

Räkna med en total kostnad på minst 35.000 inklusive en turbin anpassad för din bil.

Dom du ska ta kontakt med heter Lentech och är specialister på detta. Har själv goda erfarenheter av dom.

http://www.lentechautomatics.com

Då är en massa utbytt och ingående axel är då i ett enda stycke i urstarkt material.

Du förlorar förvisso "lockup" funktionen på växellådan men det är ett litet pris och gör bara ca 50-100rpm

Den grymma överväxeln på ca 0.65 är dock kvar!

Dom har en som heter "Street Terminator" som håller enligt uppgift för 700Hk

http://www.lentechautomatics.com/streettrans.html

Jag rekommenderar inte att man väljer en låda som går under detta.

Anledningen är att bilar man använder på gatan går mycket tuffare än bilar som går på strippen.

Man kör längre stunder med oftast en tyngre bil och gärna vildare än på tävlingsbana! :)

Värme och tyngd dödar snabbt en automatlåda

Link to comment
Share on other sites

Nu när frågan ändå är uppe. Va borde de dra iväg i kostnader om man köper allt förstärkningsmaterial till FMX:en och monterar allt själv? Och va tål lådan sedan tro? Undrar då jag fungerar på att byta lite toppar på min "klump" och köra med insug med spridarbrygga och eftermarknadssprut. Sen på med lite mysigt överladd. Undrar även va orginalstaker och kolvar kan holal för i en orginal 351w-botten? Tänker isåfall köra med sprit (E85) så kompet kommer förbli orginal...

Och har någon något bra insug för spridaruppsättningar att rekomendera så är de också intressant. Behöver ju då bara själva insuget, bränslekanaler och spjällhuset då som nu förstår.. inte någon elektronik för de löser jag själv..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...