bstrand122 July 27, 2006 Report July 27, 2006 Testade att magra tomgångsblandningen lite idag och när jag provkörde så "smällde" det lite grann när man motorbromsade på höga varv. Kunde inte avgöra vart det kom ifrån, men det lät inte som det kom från avgasrören i alla fall. Vad kan det ha varit? Försvann direkt när jag rikade blandningen lite igen.Har läst nånstans att om blandningen är för mager så blir den varmare och man får då lättare spikningar, kan det stämma?Gäller en 351C med Holley 1850S, 4-vxl manuell låda Citera
Radioman July 27, 2006 Report July 27, 2006 Har läst nånstans att om blandningen är för mager så blir den varmare och man får då lättare spikningar, kan det stämma?Ja, det är rätt. Nu har du trimmat, testat och verifierat. Bra, byt nu upp till de större munstyckena igen .Man kan bränna ventiler med för snålt ställd soppa. Tänk på att en vanlig 350 v8:a behöver en hel del bara för att gå på tomgång. (kylning av olika delar i topplock mm.)När jag själv kör in min nyrenoverade motor kommer jag att testa med högre bestyckning än orginal på min Holley 4160. Kör nu med 66 på primär. Tror det är 64 orginal. Någon får rätta mig om jag har fel. Orkar inte vara bror duktig i kväll. Skall ordna en riktig tråd på hur min nyuppstart gick idag. är helt slut och får ta det i helgen. Citera
bstrand122 July 27, 2006 Author Report July 27, 2006 Ja, det är rätt. Nu har du trimmat, testat och verifierat. Bra, byt nu upp till de större munstyckena igen .Bytte aldrig några munstycken, skruvade bara lite på blandningsskruvarna för tomgången, och har skruvat tillbaks nu =)Anledningen till att jag började pilla lite med detta är att jag misstänker att bilen får för mycket soppa. Jag behöver aldrig choka något alls, det luktar lite väl mycket soppa ibland när jag kör och det "skvätter" lite ur avgasrören plus att det är rätt sotigt i avgasrören.Ska skruva ur ett eller ett par stift i morgon och kolla hur de ser ut. Citera
sniffer July 27, 2006 Report July 27, 2006 Hmm. Spikningar på motorbroms på höga varv dessotom. De har ju jag mycket svårt att tro att de skulle vara fall. DÅ du motor bromsar så stänger du ju spjällen och då bildas de ett vakum i cylindern och då har du inte alls något cylindertryck när kolven går upp jämfört mot när du gasar.Tror snarare att de är lite bensin som puffar i grenrören då de är för magert för att förbrännas i cylingern.. Rätta mig gärna om jag har fel.. Men då vill jag också ha en förklarig på varför de skulle spika...Spikar gör de med överdrivna cylindertryck och även värme. Men att de skulle bli värme på motorbroms när de inte täner har jag svårt att tro... Citera
mrv8 July 30, 2006 Report July 30, 2006 Ja låter som Sniffers teori tycker jag med.Luktar det soppa och du inte behöver choka något alls så tycker jag absolut du ska dra ner bestyckningen på förgasaren, bilen kommer gå mycket bättre då.Tomgånsskruvarna kan du dra ner tills du hör att motorn vill stanna eller börjar gå ojämt då ökar du dom lite så har du lagom blandning och även bra CO i besiktningen, plus att motorn går bättre när den är driftsvarm, och som bonus du kan andas bakom bilen och miljön mår mycket bättre.MvhMrV8 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.