Jump to content

Recommended Posts

Testade att magra tomgångsblandningen lite idag och när jag provkörde så "smällde" det lite grann när man motorbromsade på höga varv. Kunde inte avgöra vart det kom ifrån, men det lät inte som det kom från avgasrören i alla fall. Vad kan det ha varit? Försvann direkt när jag rikade blandningen lite igen.

Har läst nånstans att om blandningen är för mager så blir den varmare och man får då lättare spikningar, kan det stämma?

Gäller en 351C med Holley 1850S, 4-vxl manuell låda

Har läst nånstans att om blandningen är för mager så blir den varmare och man får då lättare spikningar, kan det stämma?

Ja, det är rätt. Nu har du trimmat, testat och verifierat. Bra, byt nu upp till de större munstyckena igen 8).

Man kan bränna ventiler med för snålt ställd soppa. Tänk på att en vanlig 350 v8:a behöver en hel del bara för att gå på tomgång. (kylning av olika delar i topplock mm.)

När jag själv kör in min nyrenoverade motor kommer jag att testa med högre bestyckning än orginal på min Holley 4160. Kör nu med 66 på primär. Tror det är 64 orginal. Någon får rätta mig om jag har fel. Orkar inte vara bror duktig i kväll. ;)

Skall ordna en riktig tråd på hur min nyuppstart gick idag. är helt slut och får ta det i helgen. :shock::roll:8)

Ja, det är rätt. Nu har du trimmat, testat och verifierat. Bra, byt nu upp till de större munstyckena igen 8).

Bytte aldrig några munstycken, skruvade bara lite på blandningsskruvarna för tomgången, och har skruvat tillbaks nu =)

Anledningen till att jag började pilla lite med detta är att jag misstänker att bilen får för mycket soppa. Jag behöver aldrig choka något alls, det luktar lite väl mycket soppa ibland när jag kör och det "skvätter" lite ur avgasrören plus att det är rätt sotigt i avgasrören.

Ska skruva ur ett eller ett par stift i morgon och kolla hur de ser ut.

Hmm. Spikningar på motorbroms på höga varv dessotom. De har ju jag mycket svårt att tro att de skulle vara fall. DÅ du motor bromsar så stänger du ju spjällen och då bildas de ett vakum i cylindern och då har du inte alls något cylindertryck när kolven går upp jämfört mot när du gasar.

Tror snarare att de är lite bensin som puffar i grenrören då de är för magert för att förbrännas i cylingern.. Rätta mig gärna om jag har fel.. Men då vill jag också ha en förklarig på varför de skulle spika...

Spikar gör de med överdrivna cylindertryck och även värme. Men att de skulle bli värme på motorbroms när de inte täner har jag svårt att tro...

Ja låter som Sniffers teori tycker jag med.

Luktar det soppa och du inte behöver choka något alls så tycker jag absolut du ska dra ner bestyckningen på förgasaren, bilen kommer gå mycket bättre då.

Tomgånsskruvarna kan du dra ner tills du hör att motorn vill stanna eller börjar gå ojämt då ökar du dom lite så har du lagom blandning och även bra CO i besiktningen, plus att motorn går bättre när den är driftsvarm, och som bonus du kan andas bakom bilen och miljön mår mycket bättre.

Mvh

MrV8

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...