MrTurbo_1645 August 1, 2006 Report August 1, 2006 Nu när jag tagit ur min 289 2V och satt i en 351w 4v så använde jag samma växellåda. Känns dock som den inte riktigt uppskattar det extra vridmoment nya motorn ger. Det är mao en C4 låda från -67. Då kom ju även 390cui, gick den att få med C4 eller var det C6 på dem,? Och finns det olika C4 lådor vad gällande innehållet? Kan det vara värt att fixa en annan växellåda från annan årsmodell / motormodell för att det skall hålla bättre? (nej vill inte ha manuellt) Citera
Per Berglund August 1, 2006 Report August 1, 2006 C4 från 67 är inget bra för 351W.Följande gäller för C4 modeller som egentligen olika betekningar.Officiellt kallas dom alltid för C4 i USA vilket kan bli förödande om man ska byta låda då det kan bli fel.C4: 1965-1966 1'a generation 289 24 splines ingående axelC4: 1967-1969 2'a generation 289/302 24 splines ingående axel nytt växling schemaC9 & C10: 1970-1982 Sista och bästa med 26 splines ingående axel och nytt husFrån 1970 konstruerades C4 för att hålla för 351W och 351C och de delas upp i 2 sorter som då heter C9 och C10Tror att dom båda tillverkades paralelt ett tag men vet ej hur längeI vardagligt tal kallar man dom båda för C4 men skilljer på dom genom att kalla dom för "case filled" eller "pan filled".C9 Case filled=oljesticka in i husetC10 Pan filled= oljesticka in i oljetrågAv dessa 2 så är C10 "pan filled" den kraftigaste och har kåpa för 164 kugg startkrans.Hela växelåds kroppen är dessutom robustare än "case filled"Här ser du skillnad på C4/C9 och C10Invärtes är dom lika och alla renoveringssatser innehåller packningar till båda.Ska du behålla din 157 kuggs startkrans så ska du helst leta upp en C4 "Case filled" som oftast har 157kugg kåpa"pan filled" tror jag alltid har 164 kugg kåpaMen en startkrans är billig att byta då jag vet att "pan filled" är lättast att få tag på.Det finns ytterliggare en variant på C4 vars rätta betäckning heter C5 och satt oftast på F-serie pickuper.Sist finns det även C3 som man får akta sig för då de satt på 6or på 70-talet och är lätt att ta fel på Citera
MrTurbo_1645 August 1, 2006 Author Report August 1, 2006 Blir till att leta reda på en annan låda under vintern då kanske. Klarar en pan filled av min motor i original utförande alltså? Men hur är det med startkransarna? Vad har jag för antal kugg, om jag byter krans måste jag också byta startmotor då? Kan man flytta över kåpan? Citera
Per Berglund August 1, 2006 Report August 1, 2006 C10 "Pan filled" är bästa HiPo lådan.Tyvär är det helt olika konstruktioner på "case" och "pan" kåporna och de går inte alls att skifta över.På "panfilled" så sitter kåpan direkt i huset.På "case filled" så går bultarna först genom oljepumpen och sen in i huset.Inte lika bra men jag vet inte om det egentligen gör något då du kör måttlig trim.Här ser du kåpornaStartmotor är samma för båda.Väljer du "panfilled" så måste du byta till 164kugg starkrans och blockplatta.Köper du en sprillans ny TCI C4 "case filled" låda så kan du återanvända din nuvarande 157 kugg kåpa/blockplatta.Dock en ny turbin behöver du eftersom TCI lådorna har 26 splines ingående axel. Citera
Per Berglund August 3, 2006 Report August 3, 2006 Jag tror jag har fel när jag skrev att C10 & C4 kåpor inte går att blanda. Idag när jag hämtade upp en låda jag köpt så fick jag se att det visst går med egna ögon. Någon tidigare ägare har bultat på en C4 157kugg kåpa på en C10 164 kugg låda.Jag tycker inte det ser klokt ut men tydligen går det.Nuvarande ägare hade ingen aning om hur,var och vad det var för grejer så det är ju inte säkert det fungerar överhuvudtaget.Tidigare ägare hade iallafall fått köpa lite längre bultar för att få på en äldre kåpa som går genom oljepumpen.Det syns tydligt på bilden hur kåpan egentligen är bultad.Nu åker iallfall orginal 164kugg kåpan som jag fick med tillbaka på lådan.Så är det någon som behöver en 157kugg kåpa så finns här en extra! Äger man en Ford så lär man sig alltid nått nytt.Med en cheva behöver man bara lära sig 1 gång.Vilket är roligast? Citera
MrTurbo_1645 August 3, 2006 Author Report August 3, 2006 Jag har redan gått vilse i denna djungel. Lära sig nått? Lägger man inget på minnet blir det nått nytt var gång ändå. Tänker i vartfall försöka hitta en beg C4 låda av 70-tals modell och utgå från den. Det måste ju vara billigaste alternativet, dock ej enklast kanske. Skall undersöka marknaden och se vad som kan finnas. Nån här med någe över? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.