Jump to content

Featured Replies

comment_31715

Jaha..var och besiktigade bilen idag och gubben där tyckte att min CO-halt var väldigt låg. Den ligger på 0.25 och övre gränsvärde är 5.5 :shock:

Enligt honom berodde det på att motorn får för snål bränsleblandning.

Är det till att byta munstycken då? Och kan den snåla blandningen vara en orsak till min motor lätt går varm?

Jag har en lagom trimmad 351W med en Edelbrock 600cfm gasare..troligtvis originalbestyckad.

comment_31722

Både ja och nej, mestadels nej.

En för mager blandning vid högre varv kan bränna hål i en eller flera kolvar, pga att förbänningstemperaturen blir mycket hög, men den mesta av värmen från förbränningen piper ut genom avgasröret så det syns knappast på temperaturmätaren.

Vid besiktningen mäts CO halten på tomgång och då påverkar ju blandningsskruvarna hur fet/mager blandning motorn får. Vid högre varvtal tar andra system i förgasaren över och de varvtalen testas inte hos SBP.

Det bästa Du kan göra är att skruva bort tändstiften och kika på färgen på isolatorn. Om de har lagom ljusbrun kulör så är blandningen med största sannlikhet OK och problemets lösning finns någonstans bland packningar, kylare, fläkt, termostat, slangar, m.m.

• Author
comment_31723

Tack för ett bra svar!

Ok då vet jag vart jag ska leta. Kylaren ska iaf bytas vilken dag som helst nu mot en större.

Tror du att den bestyckningen kan vara för klen då? För bilen har en förmåga att rycka när jag håller jämnt varvtal. Det var enligt honom ett bra tecken på snål blandning.. Jag lär ju få skruva på tomgångsskruvarna eftersom han mätte på tomgång.

comment_31724

Låter som snålt ställt, håller med med besiktningsmannen, men låt bli tomgångsskruven ;) , det är blandningsskruvarna Du ska justera om det går för snålt på tomgång.

Men ta en titt på stiften i alla fall :idea: , det vore inte kul att smälta hål i en kolv pga av för små huvudmunstycken. Jag tror inte att chansen är stor att det ska hända, men det är bra för nattsömnen att veta att allt är som det ska. Jag skrotade min första motor (en något trimmad Volvo B18) pga en spricka i insugningsröret. En cylinder fick alldeles för mager blandning och det blev ett stort hål i kolvtoppen.

• Author
comment_31794

Det där lät ju illa!

Men jag inbillar mig att en originalbestyckad Edelbrock 600cfm borde räcka så pass till min motor att inte kolvarna bränns. De testar ju som sagt bara CO-halten på tomgång så det ä väl blandningsskruvarna som spökar.

Stiften såg iaf bra ut när jag kollade!

comment_31887

Hej Niklas!

Om motorn rycker lite vid jæmn gas skulle jag rekommendera Dig att "feta" upp blandningen 1 steg. Antingen genom att byta munstycke eller nålar på primærsidan. Motorn går då betydligt bættre. Mycket enkel operation. Om Du har en Edelbrock manual kan Du lætt se hur man gør.

Har sjælv en Edelbrock 500 cfm till min lagom trimmade 260-motor i en Sunbeam Tiger.

Mvh

Anders Weiter

Ps. Har æven en Mustang 65 HT racebil med samma færger som Din.Ds.