Jump to content

Recommended Posts

Är en 9" kortare än en 8" och hur mycket i såna fall?

Behöver få in bakdäcken någon centimeter på var sida.

Kan man skära bort en bit av skärmen som sticker innåt. min känns ganska bred, hur mycket behöver det vara som minst som sticker in mot hjulhuset???

Har 2 alternativ.

1: byta till smalare däck... har 275 bak nu. och skära kanten.

2: byta till en 9" (om den är kortare vill säga) och sälga min 8".

Vill helst inte byta till smalare ´däck.

tacksam för svar! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer inget i längd mellan 8 eller 9 tummare. Genom åren fick Mustangerna längre och längre bakaxlar beroende på att bilen växte från den ursprungliga lilla 65-66, via 67-70, till de stora 71-73.

De olika längderna finns här, såvitt jag förstått det hela så har alla Mustangaxlarna 65-73 samma avständ mellan fjäderfästena så Du skulle i princip kunna bulta dit en 65/66 axel ...

http://www.mustangsandmore.com/ubb/Ford ... sions.html

... men vore det inte enklare att ta ett par fälgar med lite mer back space för att få in däcket från skärmkanten? Fast fälgarna Du vill ha kanske inte finns med lämplig back space. Jag har sett en kille åka med 295'or på 8 tumsfälgar med 4 1/2 tums back space och det såg ut att gå fritt (Fast däcken var alldeles för breda för fälgarna så det såg inget vidare ut)

Bossarna hade ju rullade skärmkanter för att ge plats för mer däck och det vore kanske en variant så Du slipper sätta kapskivan i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Har redan 4,5" i Backspace. får fundera på vad jag ska göra. vill inte att det ska kosta en förmögenhet heller. men som det låter så borde det ju inte vara några problem o få plats med 275 or innanför skärmkanten.

någon som har ett bra förslag?

Vill som nenne sa inte skära för mycket i bilen i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Hur breda är fälgarna? Jag har 15x8 tum fälgar med 4 1/2 back space och 255/60R15 däck och det får plats utan vidare.

15x9 med 5 1/2 back space hade också funkat, även med lite bredare däck eftersom den extra tummen hamnar på insidan av hjulet, men Wheel Vintiques tillverkar inte Magnum 500 med den bredden och deras 15x10 med 5 1/2 back space hade medfört en tum ytterligare på utsidan och det hade varit för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Kombinationen 15x9 med 4 1/2 back space blir lite för brett utåt, precis som Du har märkt.

Jag funderade som sagt på 15x10 med 5 1/2 back space, men efter lite mätande insåg jag att hjulets utsida skulle komma i konflikt med skärmkanten och det ville jag inte så jag fick ta närmast tillgängliga fälg, 15x8 med 4 1/2 back space.

Halibrands rekommendation är max 15x9 så där är Du rätt, men de säger att man då måste ha en back space på 5 1/2 för att få plats innanför skärmarna på 69/70 Mustanger.

En annan lösning är ju att hissa upp bakänden på bilen lite. Jag kom just ihåg att det hade killen med 295 däck på exakt samma 15x8 fälgar som mina gjort. Han hade köpt en tum längre fjäderhänken från NPD (ser ut som original, sa han) och sa att han inte hade några större problem. Fast hans fälgar breddade ju inte lika mycket utåt som dina så det kanske inte räcker med ett litet lyft i ditt fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...