Jump to content

Förgasare holly


zebben57

Recommended Posts

Hej har en holly600cfm förgasare med vacumstyrda seckundär portar som inte vill gå bra portarna på 2 steget öppnar inte alltid vilket gör att motorn börjar bluddra runt 3000rpm men smyger man på gasen så öppnar portarna.Nu kan jag eventuellt få tag ien holly650dp men jag undrar om den förgasaren är för stor för min motor 289 4växlad man med heders och tre tumsavgasrör.

Link to comment
Share on other sites

Bluddret har antagligen ingenting med sekundärportarna att göra. De kan du stänga helt och din 289 skulle gå utmärkt utan dom. Koppla bort dem och prova.

Intressant är om du kan koppla in en vakummätare så att du kan kolla insugsvakumet när du kör.

Försiktiga gaspådrag och hugg/bludder(för snålt med soppa) kan innebära att tillskottsventilen inte öppnat ännu. Den öppnar på 6,5" kvicksilverpelare (Hg) om du har standardbestyckning. Har du mer eller mindre otrimmat och bra vakum så skulle du kunna ha 8,5" i stället. Då går tillskottet in tidigare. Det sitter stämplar på tillskottsventilerna, t.ex. 65 för 6,5" och 85 för 8,5".

Snabba gaspådrag och bludder hänger ihop med axpump och axpumpsmunstycket på primärsidan på en Holley 600VAC. Sitter nr 25 orginal. Själv har jag 31 på munstycket. Kontrollera spelet på armen till pumpen.

Köp ett trickkit på Summit. Det är roligt att finlira med förgasaren (tycker i alla fall jag :oops: )

En 600 förgasare är för stor på en 289 om du inte har astrimmat. Nu har du ju sekundärport som endast öppnar om du har tillräckligt med vakum och då kan det det ju gå bra ändå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...