Jump to content

Recommended Posts

Hade fel, det satte T45 i mustang 96-mitten av 01.

Tremec köpte T5, T-45 från Borg warner -97, tremec har gjort lådorna till alla mustanger sedan dess.

tremec 3650 satt i Cobra 01, alla mustanger från mitten av 2001-2004, cobra 03-04 hade 6 växlad T-56.

World Class fanns endast på eftermarknaden och fanns aldrig i en mustang från fabriken.

Hej!

Skulle vilja komma med ett inlägg i WorldClass debatten...

Hade precis som Pernolf fått för mig att WC-lådorna var nåt eftermarknads grejs och är väl så också antar jag. Men benämningen Word Class verkar vara nåt som man använde för att namnge den nyare versionen om T-5 lådan. Det finns en fin artikel på Fordmuscle.com där man beskriver detta. Dessutom hur man renoverar och modifierar för att klara 500lb/ft vrid vilket ju låter spännande. Många fina bilder på hur det ser ut osv...

http://www.fordmuscle.com/archives/2005 ... /index.php

Å just det - här finns också en fin T-5 Manual i pdf-format med det mesta man vill veta...

Jodå... Men kan inte se eller läsa mig till att man förstärker huset nånstans. Givetvis måste det ju vara stor idé att lägga på en hel del material på huset i det här läget. Var nånstans sprack din låda "87GT50" ?

Den sprack lite överallt, huvudsakligen på passagerarsidan runt tvärbalkfästet och uppåt. Dock, bör tilläggas, är det faktiskt inte säkert att den var riktigt sprucken pga hur den behandlats. Jag hade en kompis pappa att titta på den, å efter 45 år som smed så litar jag 100% på hans omdöme. Han tyckte sig se brister i gjutningen snarare än att de skulle skapats av hur jag behandlat den. Hur som helst så TIGade han upp det som syntes, å ta i trä, men det har faktiskt inte kommit tillbaka vad jag kan se. Plågar för närvarande lådan på Winternationals/Malmö SpeedWeek. Är ni i närheten så kom ner, 318 team från 10 länder, årets största tävling i Europa. Kolla www.srif.se för info.

mvh

jocke

87Gt50, Har du annars en standard T5.låda? Kör du med slicks och hur mkt pulver ger motorn ungefär... E rädd att spräcka min låda o har därför tänkt att köra med mkt dåligt grepp på hjulen.. dvs.. bara busköra på gatan! :twisted:

Väljer man rätt T5-låda så är dom mycket hållbara. Dom bästa nyare standard T5 lådorna klarar 330Lb/fot vilket är fullt tillräckligt upp till ca 500hkr, så länge Du inte kör dragracing och får fäste med slicks.

Det som på tidigare lådor kunde vara ett problem var ras vid felaktiga växlingar mellan 2:an och 3:an.

På senare lådor av god kvalitet är detta åtgärdat ( utom förarmisstag förstås ).

För normal körning inkl bankörning och lite enklare street racing fungerar detta alldeles utmärkt

Min egen 68 Cab har en Z-rated T5 låda bakom en kompressormatad och strokad 302 med ca 450hkr och åtföljande vrid. Har fungerat klanderfritt i 3 år trots tidvis rätt häftig påfrestning vid streetracing och bankörning.

Strokad 302 med kompressor låter ju kanon ja. Då återstår bara den klassiska frågan med hur man ska känna igen sin T5-låda så man kan kolla om den är av "rätt modell", finns det typbeteckningar likt dom äldre lådorna typ lilla o stora ruggen?

87Gt50, Har du annars en standard T5.låda? Kör du med slicks och hur mkt pulver ger motorn ungefär... E rädd att spräcka min låda o har därför tänkt att köra med mkt dåligt grepp på hjulen.. dvs.. bara busköra på gatan! :twisted:

Jag åker med en T-5 datumstämplad sent -86 som suttit i bilen så länge jag vet.

Ja, jag åker med slicks, 28x9, du kan ju kolla hur det ser ut på bilderna i den här tråden:

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... highlight=

Bilen väger 1566 med mig i, jag startar på 4600 rpm (2 step) och har numera 4.88 i bakaxeln. Hade 4.30 i när bilderna togs.

Har inte speciellt mycket effekt, kanske 250-270 hp, men har en väl fungerande weight transfer.

En t-5 håller länge, om bara föraren ser till att sköta sig. Powershifting är obra.

/jocke