Timstangsxåta September 15, 2006 Report September 15, 2006 Om jag byter från 55 Ah orginal generatorn till en som kan ladda 100 AhVad skall man andvända för laddrelä då tro??Funderar på att inst. elfläkt till kylaren och det behövs väll mer kräm då?Någon som vet Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 15, 2006 Report September 15, 2006 Hej.Det finns idag ett ersättningsregulator eller (laddrelä) att köpahos välsorterade USA bildelshandlare, det nya är av elektronisktillverkning och har variabelt system, funkar till alla originalvarianter av generatorer. Om du skall byta till annan typ av generator så ingår detatt använda kringutrustningen för den typen du byter till.Många anväder idag generatorer med inbyggda laddningsdetaljer typ Opel, Volvo mfl. Att ha elfläkt medför inte något problem med el, dessa fläkttyper tar minimalt med ström för att fungera, dessutom bör de också ha en givare som gör att den arbetar när det behövs. Citera
Svedis September 15, 2006 Report September 15, 2006 Har en fläkt i en annan bil. 7 A ( dvs runt 80 W). Så inte så mycket som Lasse skrev./Svedis Citera
Radioman March 30, 2007 Report March 30, 2007 Jag har två SAAB 900 fläktar som drar ca 16A via 30A relä från 92 graders termostat.Inga problem alls med liten generator. f.ö är det ju bara belysningen som tar ström så det märks.100A behöver man väl bara på nya bilar med värme i stolar och på bakrutor , framrutor osv. Edit: Detta kyl passar perfekt med två SAAB 900 fläktar sittande bredvid varandra på en aluprofilram bakom kylet. http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=IR379RH+01&Category=Heating+%26+Cooling&subCategory=Radiators&CatKey=EMUSTANGDe sitter diagonalt bredvid varandra med den avfasade sidan på respektive kåpa mot varndra.Det är inga pannkaksmotorer så man får inte plats med AC eller annat mellan motorn och kylet.Jag har inga bilder från motorrummet just nu men borde ta ett par så andra kan bli inspirerade. Få se i helgen. Hade uppe detta projekt i en tråd för ett par år sedan men den är nog borta nu. Citera
Laslo March 30, 2007 Report March 30, 2007 Det finns ju generatorer med inbygd regulator också.Nån som har nån erfarenhet med sånna?För/Nack-delar? Citera
Lasse CMC 1263 March 31, 2007 Report March 31, 2007 Jag har monterat en Delco ( ) och slipper laddningsrelä och sladdarna dit. Går också att koppla en laddningslampa till den vilket jag tycker är bra. Lasse Citera
Laslo March 31, 2007 Report March 31, 2007 Låter ju förträffligt. Jag vill gärna rensa motorutrymmet lite, o då passar det ju sig med en sån generator. Tänkte köpa en kromad powermaster. Citera
Recommended Posts