Jump to content

Importera


Storm

Recommended Posts

Hej

jag pluggar pa Princeton University i New Jersey nufortiden. Jag hade tankt att ta med mig en Mustang GT cab hem. jag har lite praktiska fragor bara som ni kanske kan hjalpa mig med.

jag har ratt bra kolla pa hur det funkar nar den val ar i sverige. Men hur funkar det i har i USA?

jag har hort nagot om att man kan slippa betala sales tax nar man skeppar den. vet ni nagot om detta?

Vilket ar det basta/billigaste sattet att frakta en bil fran ostkusten till sverige?

/Marcus

Link to comment
Share on other sites

Hej

jag pluggar pa Princeton University i New Jersey nufortiden. Jag hade tankt att ta med mig en Mustang GT cab hem. jag har lite praktiska fragor bara som ni kanske kan hjalpa mig med.

jag har ratt bra kolla pa hur det funkar nar den val ar i sverige. Men hur funkar det i har i USA?

jag har hort nagot om att man kan slippa betala sales tax nar man skeppar den. vet ni nagot om detta?

Vilket ar det basta/billigaste sattet att frakta en bil fran ostkusten till sverige?

/Marcus

Vet inte hur det funkar med sales tax, men svensk tull (10%) och moms (25%) kan du slippa under vissa förutsättningar om du haft bilen i minst 6 månader.

Bästa sättet att flytta bilen är antagligen att ställa den i egen container. En halvlängdscontainer räcker för bil och då finns det även plats för en mindre mängd kartonger och möbler.

Link to comment
Share on other sites

Hej

jag pluggar pa Princeton University i New Jersey nufortiden. Jag hade tankt att ta med mig en Mustang GT cab hem. jag har lite praktiska fragor bara som ni kanske kan hjalpa mig med.

jag har ratt bra kolla pa hur det funkar nar den val ar i sverige. Men hur funkar det i har i USA?

jag har hort nagot om att man kan slippa betala sales tax nar man skeppar den. vet ni nagot om detta?

Vilket ar det basta/billigaste sattet att frakta en bil fran ostkusten till sverige?

/Marcus

Vet inte hur det funkar med sales tax, men svensk tull (10%) och moms (25%) kan du slippa under vissa förutsättningar om du haft bilen i minst 6 månader.

Bästa sättet att flytta bilen är antagligen att ställa den i egen container. En halvlängdscontainer räcker för bil och då finns det även plats för en mindre mängd kartonger och möbler.

Man måste ha ägt bilen i ett år, samt att den ska ha varit i drift och försäkrad under hela året också för att den ska godkännas som "flyttgods" för att slippa tull/moms i sverige.

Du slipper betala salestax i USA om bilen ska exporteras, men då får inte du regga den i USA mellan ditt köp och export. Alltså du köper den och måste exportera den direkt från USA. Du får inte importera en helt ny bil till Sverige från USA heller, den måste ha varit i drift i USA tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Det finns två varianter enligt Tullverket.

Om Du klassas som inflyttare (Arbetat i tredje land i minst ett år, normal bostad i tredje land i minst ett år) räcker 6 månader som ägare och brukare för tullfrihet.

Om Du klassas som återvändare (t.ex. haft bostad kvar i Sverige under utlandstiden oavsett hur lång utlandsvistelsen har varit) måste Du ha ägt och brukat bilen i tredje land i 12 månader.

Sedan får Du inte sälja bilen på ett år men det är väl knappast aktuellt ändå.

Här är ett dokument som beskriver flyttsakstullfrihet.

http://www.tullverket.se/NR/rdonlyres/9 ... tsaker.pdf

Sales Tax (olika mycket beroende på vilken delstat Du bor i) kommer Du inte ifrån om Du ska uppfylla kravet att ha använt bilen i USA eftersom Du inte kan registrera den om Du inte betalar.

(I South Carolina tillkom för min del också "Property tax" som man baseras på bilens värde. $18,34 blev det för min Mach 1'a så det baseras inte på försäljningsvärdet.)

Det behöves en hel del papper vid införtullningen så ett besök på Tullverkets hemsida rekommenderas varmt. och eftrsom det är en hel del i reglerna som kan missförstås, så kan det vara en bra ide att slå dem en signal också.

Link to comment
Share on other sites

Jassa man far inte importera en helt ny bil?

det visste jag inte, ar du saker pa det? (da menar jag inte som flyttsak)

Sa det ar alltsa latt begagnade bilar som galler om jag skall klara mig undan sales tax?

Jo det har kraver en a annan tanke innan man drar igang kanner jag.

Men jag har varit runt a klamt pa lite nya mustanger. De ar mycket fina. speciellt med ducktail vingen tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Jassa man far inte importera en helt ny bil?

det visste jag inte, ar du saker pa det? (da menar jag inte som flyttsak)

Sa det ar alltsa latt begagnade bilar som galler om jag skall klara mig undan sales tax?

Jo det har kraver en a annan tanke innan man drar igang kanner jag.

Men jag har varit runt a klamt pa lite nya mustanger. De ar mycket fina. speciellt med ducktail vingen tycker jag.

Helt säker på det. Köper man en helt ny bil och ska exportera den direkt, då får man ingen titel då man inte betalar sales tax för den. Titeln måste man ha för att regga den i Sverige.

vi gjorde det misstaget när vi tog in våran Corvette Z06:a förra året, fick pröjsa sales tax och skicka över papprerna tur-retur USA för att få det att funka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...