Christoffer_C September 25, 2006 Report September 25, 2006 Hej mina vänner!Nu har jag varit ute i garaget och kollat på div koder och cirklar med nummer etc. Jag har egentligen ingen aning om vad dessa nummer betyder och tyvärr så är många svåra att se pga att motorn först varit röd och sedan tjockt blåmålad... men om jag inte har helt fel så skall orginalmotorn vara svart med guldkåpor.Så nu till det roliga, om någon har lust att förklara för mig om dessa delar passar och vad det är som kanske inte alls är som det sak.4st tecken i form av en ring markerar jag med ( xxxx )Topparna: C4AE , 289 , 64 , 4A15 (3511)Insug: C50E-9425C , 5C12 (L6135)Svänghjul: C30E-63808 , 4H4Block: C40E-6015F , 5B12 (15185)Vattenpump: SHEFFILD 46-C4AE-6059B GUS 4191Vxl låda: den var lite knepig. Men först så är det den lilla Tagen som sitter fast med en bult som säger HEK-V , sen är det en liten stansad fyrkant med märkningen F23 i sig. Och så står det med stor skrift,T10H-1W.G. DIVW-1 E25Sen är den också märkt med T85P6 och G165 3Grenrören är för nya C60E-9430-F 7H14 , och C60E-9431-C 5C12Om ni inte blir kloka på det jag skrivit så kan ni bara säga godtyckligt om vad det är för motor.. lite läsande så har jag nu kommit fram till att det borde vara en 225hk motor alt. 210hk. altså inte en HiPo Stort tack i förskott till den som orkar ta tag i detta För övrigt så ser bilen ut så här om ni undrar Citera
JohnRB September 25, 2006 Report September 25, 2006 Jah du, her va det mycket å ta tag i... Topparna: C4AE , 289 , 64 , 4A15 (3511)4A15 betyder 15 januari 1964!Insug: C50E-9425C , 5C12 (L6135) 5C12 betyder 12 mars 1965!Svänghjul: C30E-63808 , 4H4 4H4 betyder 4 Augusti 1964Block: C40E-6015F , 5B12 (15185) 5B12 betyder 12 Februari 1965Ut av detta vil jag tro att motoren er renoverad nån gång og att dom som gjoprde renoveringen tog lite delar her og var. S.K hopplokk!Det kan even va så att den er såkallad "fabriksrenoverad".Vxl låda; HEK-V???Ingen aning. Har du lest rett? Titta her for vidare identifisering;http://www.davidkeetoploaders.com/idchart1.htmJohn Citera
Christoffer_C September 25, 2006 Author Report September 25, 2006 Japp HEK-V är det...Hittade två länkar på nätet en som visar bild och en som nämner den, i övrig så var det tafattig informationhttp://cgi.ebay.com/ebaymotors/4-speed- ... dZViewItemhttp://www.shelbyforums.com/classifieds ... all&page=1 Citera
Christoffer_C September 25, 2006 Author Report September 25, 2006 Okej, ett litet framsteg i sökandet... Vad för kärra sitter 427CR i ?Fast jag kanske fortfarande är fel ute http://www.mustangpartsmall.com/mpmcart ... ts_id=1843 Citera
Nenne September 26, 2006 Report September 26, 2006 Vad för kärra sitter 427CR i ?En dragracing specialare? Citera
Christoffer_C September 26, 2006 Author Report September 26, 2006 ? dragracing specialare ? och med det menas vad? att det inte finns någon mustang med den motorn eller vad? Citera
Christoffer_C September 26, 2006 Author Report September 26, 2006 Ush. det tär på mig att inte hitta informationen om växellådan, oavsätt om den är udda eller vanlig / bra eller dålig. Jag vill ha fram utväxlingen på den etc. men man får väll öppna och räkna kuggar då.nu ska jag iväg till jobbet Citera
Nenne September 26, 2006 Report September 26, 2006 ? dragracing specialare ? och med det menas vad? att det inte finns någon mustang med den motorn eller vad?Ja. 1965 byggde Ford, eller rättare sagt Holman&Moody i Charlotte, NC, elva "Factory Experimentals" (klass A/FX) med 427 SOHC och en med 427 Hi-Riser (när SOHC delarna tog slut) under huven (hela framvagnen fick modifieras för att få plats med motorerna).Dessa bilar kan ju knappast räknas som standardmodeller så någon Big Block 65/66 fanns inte. Med den bredare karossen som kom 1967 gjorde man plats för en högvarvig variant av 390'n (S-code), och under några månader under 1968 fanns en nedtrimmad 427'a med på optionslistan (W-code). Enligt Kevin Marti's bok "Mustang by the Numbers" tillverkades aldrig någon W-code men det ryktas om en bil byggd för dragracing, och jag har sett (obekräftade) uppgifter om att 427'an gick att beställa även under 1969 om man kände till det hemliga handslaget.Fast jag börjar undra om det kanske blivit något fel i anonsen, kanske CR inte alls har med motorn att göra utan istället står för Close Ratio och därmed skulle gälla växellådan. Citera
Nenne September 26, 2006 Report September 26, 2006 Såg just en annons på Shelby Forums där en kille sålde en Borg-Warner T-10 Wide Ratio med märkningen HEK-V.http://www.shelbyforums.com/classifieds ... at=6&page=(Dvs, det är inte en Toploader och därmed finns den inte med på Dave Kee's hemsida.)Utväxlingsförhållandena för växlarna skulle väl då vara något i stil med2.73:1, 2.06:1, 1.62:1 samt 1.00:1 Citera
Christoffer_C September 26, 2006 Author Report September 26, 2006 Okej, så vad för bil har lådan suttit på då ? Kommer den passa min 289? Citera
Nenne September 26, 2006 Report September 26, 2006 Det ska enligt uppgifter jag hittat på Internet vara en 1965 Mustanglåda (efter 18/1 1965) om jag förstått saken rätt. Jag ska försöka komma ihåg att kolla min "Master Parts & Accessory Catalog" när jag kommer hem ikväll och se om det går att bekräfta. Citera
Christoffer_C September 26, 2006 Author Report September 26, 2006 Tack det skulle hjälpa massor så att jag vet om jag behöver börja leta ny låda redan nu. Citera
Bosse N September 26, 2006 Report September 26, 2006 Hej Christoffer!I boken "Mustang 1964,5-1973 Restoration guide" av Tom Corcoran & Earl Davis kan man läsa om växellådan:Tag code: HEK-VEngine: 289Trans type: W/4/s (W=Borg-Warner built, 4/s=Four forward gears (speeds)Notes: After 11/23/64 Citera
Christoffer_C September 26, 2006 Author Report September 26, 2006 Tack!Jag vill också passa på att tacka Thomas som jag nyss pratade med på telefon som haft min bil tidigare. Den informationen som jag fick av honom var helt ovärdelig.MVH Christoffer C Citera
Nenne September 27, 2006 Report September 27, 2006 Hej Christoffer!I boken "Mustang 1964,5-1973 Restoration guide" av Tom Corcoran & Earl Davis kan man läsa om växellådan:Tag code: HEK-VEngine: 289Trans type: W/4/s (W=Borg-Warner built, 4/s=Four forward gears (speeds)Notes: After 11/23/64Precis vad jag hittade i MPAC. Bytet från HEK-M till HEK-V skedde 23/11 1964. Bara 1965 Mustanger med 289'or hade en låda med den beteckningen enligt MPAC. Citera
Christoffer_C September 27, 2006 Author Report September 27, 2006 Var hittar man MPAC måntro?//C Citera
Nenne September 28, 2006 Report September 28, 2006 Jag köpte min av David LeBlanc på FordManuals.com. Här: http://www.fordmanuals.com/estore/scripts/default.aspJag provade också några billiga CD versioner men de var rejält tungjobbade i jämförelse med David's DVD version eftersom det inte fanns tillstymmelse till index i de gigantiska PDF filerna de innehöll. Citera
Christoffer_C September 28, 2006 Author Report September 28, 2006 Tack! Det lät mer givande med DVD ja.. Citera
Christoffer_C September 30, 2006 Author Report September 30, 2006 Någon som kan svara på vad det är för delar(id nr) en HiPo motor är uppbyggd av? Eller en sida som visar detta? Citera
JohnRB September 30, 2006 Report September 30, 2006 http://www.hipomustang.com/images/hipoeng/ Citera
Christoffer_C September 30, 2006 Author Report September 30, 2006 Tack.. såg den förrut också, men allt det där säger mig inte så jätte mycket men jag får väll försöka djuploda och lära mig mer Citera
JohnRB October 1, 2006 Report October 1, 2006 Vad er det ni inte fattar? Fråga. Vi biter inte john Citera
Christoffer_C October 1, 2006 Author Report October 1, 2006 Ja, till en början..är det bara kolvarna som är en direkt skillnad i jämförelse mellan en ´vanlig 289 och en HiPo? eller är det veven och kammen också ?Där det står om ventilfjädrarna så står det "If you see the cup, they're HiPo heads" är det den yttre cirkeln eller den lilla konan som sitter nertill på "pinnen"Jag kommer fråga 1000 saker till Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 1, 2006 Report October 1, 2006 Hej.Det är en stor skillnad på en HP o Standard, ramlager överfall m.m.är av kraftigare typ. Det är också inte någon svårighet att få en minst lika potent motor av en standard 289. Men för att få det så krävs en stor arbetinsats, om du klickar påJohnRB länk så för du en liten beskrivning, den är en bra vägledningpå det du bla. fågar om. Kör hårt med frågor, det är kul, tycker jag (VI). Citera
JohnRB October 1, 2006 Report October 1, 2006 Blocket er samma som standard, men som Lars skriver er ramlageröverfallen av kraftigare typ. Se lenk for jamförelse.Vev er samma som standard, men balansvikten er av annan typ. Se lenk.Vevstakar er maskinerad for 3/8" bult. Samma vevstake som i Boss 302 og hör og hepna, 2,3 liters turbo fyran som fanns i Mustangen på 80 talet!Just det, dom har presis samma merkning! C3 nåt... Inte beretta det för nån, det er hemmlis.... Grenrören er spesialare. Se lenkTopparna er spesial. Hålet for stötstången er nestan avlangt 4 kantigt. Gjutningen under fjädrana ser nestan ut som ett 8 tal. Se lenk.JohnFråga.... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.