October 31, 200618 yr comment_33873 Är det någon som vet märke och dimensioner på remmarna till generatorn och servopumpen (Eaton) till en 289 -66, utan AC och smogpump?Vet ni det, vet ni kanske oxå om plastkåpan runt kylarfläkten alltid satt monterad som orginal, eller om det var valfritt att eftermontera? D v s, är det ett avsteg från orginallooken att inte ha kåpan på?Undrar...
November 1, 200618 yr comment_33881 På Mustang 1965-66 satt det bara fläktkåpa på vissa varianter (tex hi-po), och då var det en plåtkåpa som satt fast på 4 st små plåtfästen (plastkåpa kom inte förrän 1967). Den ser ut så här: http://www.virginiaclassicmustang.com/c ... emid=EG209En vanlig standard-Mustang hade alltså ingen fläktkåpa.Min erfarenhet är att det är väldigt bra för kylningen att ha en fläktkåpa när man hamnar i en bilkö och det är 25-30 grader varmt ute, oavsett om det är original eller inte. Remstorlekarna vet jag tyvärr inte (har du verkligen en Eaton-pump, det satt väl bara på 65.orna egentligen?).
November 1, 200618 yr comment_33882 Vart inne på Momentum flygplansgatan Malmö i förrgår, hade skruvat av remskivan på vattenpumpen och hade med mig. Hade två olika modeller (tjocklekar) tidigare.Fick 2 st som var SPZ 1000 resp 1262 dock har jag servo avsedd för AC vet ej om det har betydelse för kilremen.Har ingen fläktkåpa på min.
November 1, 200618 yr comment_33883 Hej.Fläktkåpa var inte standard, monterades ofta som option på bilar som i första hand levererades till varma delstater. De Mustanger eller Fordar som utrustades med A/C fick fläktkåpa, att skriva om det är rätt eller fel är inte heller rätt. Man kan egentligen säga att USA Fordar som utrustades med mer än standard i motorumet fick fläktkåpa. Fläktrem är något som också är lite krångligt, en för tun kilrem är inte att rekomendera och en för tjock är inte heller bra, om man inte är original fixerad går det bra att använda det som passar, kolla på Mekonomen elle liknande. Det finns originalmärkta kilremar att köpa, dom är dyra, det är ett litet problem då man måste veta att delar som sitter i motorrumet är rätt original. Ett råd är att göra en kil i hårdpapp som passar i remskivan, med den som mall kan man mäta kilen och sedan gämföra på remmar som finns på hyllan, exempelvis Biltema, längden på rem brukar sällan vara ett problem.
November 1, 200618 yr comment_33886 Om man stugerar NPD.s katalog så kan man läsa av alla remmars längder där och varför inte beställa de där
November 1, 200618 yr Author comment_33889 OK, tack för alla svaren.Anledningen till frågan var att jag glömde sätta tillbaka kåpan när jag bytte kylare.Av era svar att dömma behöver jag inte göra det heller och eftersom det är en 3-radig kylare så är det numera problem att få den varm, får väl sätta i en varmare termostat. Ang. remmarna har jag köpt dem på Biltema men de är alldeles för tunna och "skriker" när de är kalla.Ska prova på Bulltofta.Smart idé med pappskivan som mall, ska prova det.Jo, jag har en Eatonpump, någon har bytt under århundradenas lopp...
November 1, 200618 yr comment_33894 Hej!Har ett svagt minne när jag bytte i fjol att de remmmar som fanns att tillgå hos billtillbehörsfirmor eller verkstäder var antingen för tunna så de bottnade i skivorna eller för tjocka så de ej gick ner ordentligt med gnissel som följd. Köpte sen original hos P-G Larsson i Tibro som löste problemet.
November 2, 200618 yr comment_33907 Hej Toni Skall sätta på mina ikväll så får vi se hur det låter.Det såg bra ut när vi provade.Fick aldrig tyst på dom gamle.Hade en som klättrade på kanterna och en som bottnade.Utan remmar går den tyst som en dröm, dock inte så länge.
November 2, 200618 yr comment_33915 Jag kör med Good Years Gatorback-rem i min -69 302, alla problem med slirande rem är historia.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.