hgz September 1, 2003 Report September 1, 2003 Hej! Jag funderar på att byta ut min C4 mot en AOD, för att få någorlunda vettiga varvtal i säg 110.. Har en -67 HT med en lätt masserad 351C, C4 och 9" med 3.00 i utväxling.. Planerar även att byta utväxling till 3.5-3.7 nånting, för att få lite mer sprutt från stillastående, så för att slippa ha en bil som varvar 4000 i 110 så vill jag gärna byta låda.. Är det nån speciell AOD-låda man ska leta efter? Nån särskild årsmodell? Från personbil eller van/PU? Alla tips mottages tacksamt!Mvh Herman Citera
Gäst September 1, 2003 Report September 1, 2003 Du kommer aldrig upp i 4000 med 3.5:1. Snarare 3000rpmOm du nu inte har däck från en hundkoja? Tyvärr är det inte att rekomendera en orginal AOD bakom en trimmad 351W.Lockupfunktionen till AOD som är en vääääldigt tunn drivaxel som går in i convertern snäpper lätt av bakom momentet från en trimmad 351WNästan för tunn bakom en modifierad 5.0Ska du änndå ha en AOD så köp en ny homogen ingående axel från Art Car så löser du det problemet. Ett måste för motorer över 5.0!Overdrive banden är även de klena men det finns andra i Kevlar som tål +500hk.Även "directclutch" paketet är klent med endast 5 lameller men det finns dock 8 lamellers "upgrade" så får du 60% bättre greppAllt beror beror på hur mycket effekt du kommer plocka ur din maskin.Men min gissning är att du bör göra en del av de här förstärkningarna om du kör med +250hkDet låter illa men 80-90 tals lådor är klena och byggdes enbart för ekonomiCheva har samma problem med sin 700 lådaVal av låda så finns lite att tänka på.Absolut efter 1988 ska du ha! tidigare har problem med smörjningStarkaste lådan hittar du i serie F-truck 92-93Var noga så du inte får en AODE som är elektronisk styrd.Den går inte att koppla till en vanlig maskin utan databoxEn fördel med AOD är att den har exakt samma planetväxlar som i Ford's äldre FMX och Crusomatic lådor. Starka och outslitliga!Startkransen måste du slänga bort för den går ej att användaDu måste ha en 164 tänders krans med 28oz balansvikt Citera
matteponken September 2, 2003 Report September 2, 2003 Humm!!Låter som en vek låda...med andra ord ska man inte koppla en 408W med kompressor bakom en AOD låda Citera
Gäst September 2, 2003 Report September 2, 2003 Vill inte skrämmas men den går lätt att förstärka till 800HkTyvärr inte gratis! Citera
matteponken September 2, 2003 Report September 2, 2003 Finns det någon firma här i svedala som klarar av att vrålprepa en AOD tll låt oss säga 800 hp.. och så att man ändå kan köra den automatisk på alla växlarna..dvs utan att behöva bygga om den till manuellt ventilhus Citera
Gäst September 2, 2003 Report September 2, 2003 Tyvärr inte vad jag känner till!Har själv byggt om AOD låda men är du händig så klarar du det själv.Vad jag vet finns ingen som säljer de delar som behövsJag har köpt direkt från Art Carrhttp://www.artcarr.com/Sedan har du Trans Go som gör omprogrameringssatser till ventilhusenDu bibehåller aoutomatikenhttp://www.txchange.com/tgp.htmFråga där vilka delar du behöver och köp direktHar jag gjort! No problems! Citera
hgz September 2, 2003 Author Report September 2, 2003 Hej igen..Okej, överdrev väl kanske lite grann när jag skrev 4000 rpm.. Men poängen kanske gick fram ändå.. Är en AOD mer komplicerad än en C4 att hålla på med, alltså plocka isär och göra de ändringar som rekommenderas? Har ju faktiskt lyckats plocka isär min nuvarande låda och renovera den på egen hand, till full belåtenhet.. Den går på andra säsongen nu, utan ett endaste fel..Sen ska den ju faktiskt leva bakom en 351C, inte W... Inte för att det spelar nån större roll, men ändå.. Har läst en del, och har sett att många frågar om TV-kabeln/vajern..?Hur pass besvärligt är det att justera in den?Tack på förhand;Herman Citera
Gäst September 2, 2003 Report September 2, 2003 Nej principerna är detsamma.Svårare att få ihop då en del ringar är extremt lättknäckta.Krävs folieshims nästan på en del ställen.Köp en verkstadshandbok. Citera
Gäst September 3, 2003 Report September 3, 2003 Har läst en del, och har sett att många frågar om TV-kabeln/vajern..?Hur pass besvärligt är det att justera in den?HermanGlömde svara på den!Och igentligen får du inget svar heller då det är grymt noga och jag vill inte få skulden... AOD lådans upp & nerväxlingar samt trycket styrs helt av Throtle Valve Cabel som den heter.Äldre lådor har en vacummodulator istället.Gör du fel här så är det stor risk att hela lådan rasar!Tilloch med manualen skrämmer!Never operate a vehicle with an AOD transmission if the TV cable is out of adjustment, since serious damage to the transmission can result! Citera
matteponken September 3, 2003 Report September 3, 2003 En extra fråga om aod lådan..nu när du nämner tv kabeln..jag kör överladdat..knappast något vakum i insuget..ansluts det något vakum i någon modulater till aod lådan..eller det är den där tv kabeln som sköter allting..och i så fall mellan vilka årtal avskaffades modulatornMvh Mats Citera
Gäst September 4, 2003 Report September 4, 2003 TV kabeln sköter allt.Jag är inte säker men jag tror att ingen av AOD lådorna har modulator.Kanske de tidiga före 1988 men dom lådorna är de sämsta AOD lådorna!Jag kan titta i min verkstadshandbok Citera
hgz September 10, 2003 Author Report September 10, 2003 Hej igen..Nu har jag ev. fått tag påen AOD-låda, som sitter i en 89:as van.. Är det nåt att satsa på, eller är det bara skräp? Är inte särskilt rädd för att hugga i lite själv för att få ordning på den, men är det inget att satsa på från början så..Mvh;Herman Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.