Beercan November 23, 2006 Report November 23, 2006 hej alla tekniskt bevandrade.Tänkte jag skulle ge mig på det här med att frörsöka ge mig på lite mer effekt i snurran...För nu är allt fixat på bilen generellt så den är snygg utanpå och i...Så tänkte be om lite hjälp i mina funderingar.En kompis har en holley 750, som jag får.så det är ju en bra start.Men hur bygga ute efter detta.LÄS! budget, har inte jättemycket pengar på mitt fri år.Vilket insug kan lämpa sig.Vilken kam är att föredra, vill inte köpa en för stor, det verkar som om många drar i med just detta och så blir det bara fel.Och, toppar, vad finns där att göra, med begagnade grejer.289:an som sitter i är tämligen original förutom headers o flowmasters.börjar inse, att nu när man har kommit till motorpaketet, så börjar det kosta pengar, allt annat har ju vart billigt.hehehe sicken fälla man har trillat i.har glott på summit sidan så ögona har trillat ur...Mvh KlasBlentarp skåne... Citera
Preben November 23, 2006 Report November 23, 2006 En 750 förgasare är alldeles för stor till en liten 289 maskin, ska det vara Holley är en 600 vacuum att föredra, jag ska själv ha en Edelbrock cfm500 på min 302, ett "vanligt" Edelbrock Performer insug och en snäll kam där du kan köra med din standard turbin (om du har automat). Citera
Beercan November 23, 2006 Author Report November 23, 2006 skulle man teortiskt kunna använda den, för då slipper jag lägga pengar på en ny, eller begagnad, eller är det svårt att styra bräsnle/luft så det passar övrig kombination med just denna typ av förgasare...? Citera
Preben November 23, 2006 Report November 23, 2006 Jag är MYCKET skeptisk, gashastigheten blir alldeles för låg och bränsleförbrukningen för hög, du kommer nog inte att bli speciellt nöjd. Skit i topparna och köp en förgasare istället. Citera
Per Berglund November 23, 2006 Report November 23, 2006 Håller med Preben.Den förgasaren kommar bara blir sämmre. Du får inte mer effekt bara med en större förgasare utan snarare problem.Som tidigare talare sa köp "rätt" förgasareHar du inte budget för att trimma maskin och matcha med rätt turbin och utväxling så låt hellre bli.Så fort man bara tittar på en skruv i motorn så kostar det 10.000.Så frågan är vilken är din budget?Alternativt gör hellre en insats på att justera in allt exakt med tändning och byt bara förgasare om den du har är sunkig.Byta tändsystem typ Ignitor är även det en vitaminkickOrginal är de riktigt pigga och faktiskt kan du få en slö bil om du bara trimmar maskinen utan att matcha med turbinen och utväxlingDet är enklare börja bakifrån bilen och byta utväxling.Mycket effektiv trimning.Topparna är inte mycket att göra om du inte kan göra arbete själv?Lämnar du bort kan du likaväl köpa nya.Men samma sak där. Ingen ide byta toppar om du inte går "all the way" och matchar resten. Citera
Beercan November 23, 2006 Author Report November 23, 2006 Så fort man bara tittar på en skruv i motorn så kostar det 10.000.Så frågan är vilken är din budget? Hahahah.Börjar inse det nu, hahaha, kan inte sluta skratta.Härlig liknelse jupp, ska kolla det det där med ignitor.Men kanske bättre o köpa ett renoveringkit istället, och se hur det där blir...Så blir man ju inte utfattig iallafall...men om man beställer toppar, det måste ju bli en grym fraktkostnad från usa?nån som har erfarenhet...? Citera
Per Berglund November 24, 2006 Report November 24, 2006 Ja det var bara skämtsamt menat men min point är att kalkyler håller aldrig.När man grejjar med gamla mekaniska prylar så är det ofta en tendens till en pryl man byter orsakar att en annan pryl måste bytas.Lite domino effekt.Sen tänker jag själv ofta så här........"fan när jag ändå haft isär detta så är det lika bra fixa lite mer""Bäst att lämna iväg topparna för planing och trycktestning"etc.etcHux flux står man där med med en svindyr historia och upptäcker att kalkylen blev lika dyr som en ny motor. Nja men inte långt ifrån!Men alla är olika! Det gäller att hålla band på sig.Jag har plockat hem alutoppar och det är inte särskillt dyrt eftersom det är aluminium.Men så tillkommer då "domino" prylar till topparna!!-Nya bultar-Nya "stepped" brickor till toppbultar för 289/302-Nya härdade stötstänger-Nya vippor eller muttrar till dina orginalvippor- Plus lite mera pinaler och packningar.*suck* Citera
Preben November 24, 2006 Report November 24, 2006 Ett tips är ju att använda ett färdigt koncept, t.ex. Edelbrocks Performer Package, det är ju delar som är anpassade att lira ihop, och då vet du att det funkar. Att en annan kam med samma data finns hos Summit till halva priset gör det ju bara lite trevligare.Att renovera fördelaren och montera ett ignitorsystem är ju också bra, fast jag köpte en ny billet HEI fördelare på Ebay till ett väsentligt lägre pris.Här finns det lite matnyttigt att läsa: http://www.jason.fletcher.net/tech/tech.htm Citera
Beercan November 27, 2006 Author Report November 27, 2006 Har börjat med en wishlist på summit för o se vad det kan gå loss på, ska ringa och kolla vad olika jobb kostar, på toppar, o block, eventuellt så vet man ju inte om det behöver borras, honas, o gud vet allt som man inte själv har koll på.Ringer till polare o terroriserar, de kan mer än jag, och har vart med i svängen längre.Ananrs, hade man stått med fel grejer hemma garanterat.Och tack tilla alla, här det är guld värt, med gemenskap... även om det bara är över nätet...Funderar just nu på en spreadbore förgasare, om jag förstår det rätt så kan jag använda mitt original insug, men ändå få typ nästan samma prestanda som en fyrport, om man stampar på gasen sedan, är en gyllene genväg fel.Måste ju finnas en anledning att det finns spreadbore menar jag...Har bestämt mig att gå färdiga kit vägen, så jag slipper stå med skägget i brevlådan...hehehe...Mvh Klas Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 27, 2006 Report November 27, 2006 Hej.Spreadbore har ett eget insug, Spredbore betyder enkeltatt två portar i fyrport är mindre på primär än på sekundärsidan, det är bara om de större portarnapå sekundärsidan passar i insuget som det går attanvända. Spjällplattorna är större och du riskerar att portarnainte går fritt i insuget och fastnar eller inte går uppvid gaspådrag. Mitt råd till dig är att inte mickla med olika prylar,det är ungefär som att spela på lotto, väldigt litenschans till vinst, eller (att det fungerar). Citera
ThomasFB November 27, 2006 Report November 27, 2006 Hej.Spjällplattorna är större och du riskerar att portarnainte går fritt i insuget och fastnar eller inte går uppvid gaspådrag. Sekundärspjällena kan inte öppna fullt utan att modifiera insug eller använda spacer Citera
Preben November 27, 2006 Report November 27, 2006 Funderar just nu på en spreadbore förgasare, om jag förstår det rätt så kan jag använda mitt original insug, men ändå få typ nästan samma prestanda som en fyrport, om man stampar på gasen sedan, är en gyllene genväg fel.Måste ju finnas en anledning att det finns spreadbore menar jag...Mvh KlasSpreadbore ÄR ju fyrport, så om du menar du kan ha en spreadbore på ditt tvåportinsug, blir du MYCKET besviken. Citera
ThomasFB November 27, 2006 Report November 27, 2006 Spreadbore är en 4 bbl Holley som enligt dåtida tester gav lite bättre prestanda än motsvarande squarebore- modeller. Användes främst av GM och hade matchande öppning i insuget (större på sekundärsidan).Skillnaden till en vanlig HLY- 4 bbl är marginell, så det är ingen idé att använda en Spreadbore för funktionens skull. Om man har ett insug och en förgasare liggande, eller om man kommer över en kombinatin förmånligt behöver man inte bli rädd. Lika bra eller dålig som vilken annan Holley som helst.Egentligen togs spreadbore fram för att få bättre ekonomi vid måttligt pådrag, men man försökte sen kompensera mindre primärportar med stooora sekundärportar.Spreadbore gav lite bättre distribution av blandningen i vissa GM-insug, men skillnaden är försumbar. Citera
Beercan November 27, 2006 Author Report November 27, 2006 Jisses, det här börjar bli riktig tintressant, jag får nog investera i lite böcker om motorbyggnation...Med ett fri år i näve, så sitter man o skummar nätet hela dagarna, o kör garage på kvällarna, eller tvärtom Är mycket imponerad av vänligheten inom fordfolket, och kunskapen.Det är helt otroligt...Läser man på usabil.nu:s forum, så är tongångarna inte lika vänliga...Jag börjar smått inse vad jag vill ha för motor och hur den skall fungera, men det är inte utan hjälp härifrån som det går...Så det lutar åt en rengöring och renovering av min 289.Nyare förgasarkombination + insug.Aningen vassare kam.Brytarlös tändning...Hoppas jag skall kunna använda blocket som det är, utan att behöva hona ur cylinderkammarna...Men använda nya förbättrade kolvar...Kom gärna med flera tips, det är välkommet...Tack för hjälpen, hoppas vi syns på nån träff i sommar...Så att man kan visa resultatet Mvh Klas Citera
Per Berglund November 27, 2006 Report November 27, 2006 Okej så det blir en total rivning m.a.o? Låt oss säga att blocket är i gott skick och cylindrarna håller måttet!Jag vill ändå trycka på att du INTE ska utelämna honing av cylindrarna.Det ska man alltid göra och är i sammanhanget ingen kostnad.Borrning ska du hoppas på att slippa!Tillsammans med nya kolvar och ringar så får du inte rätt smörjning och tryck om du skippar honingenEgentligen är kolvbyte bara nödvändigt om det har glappat upp sig där ringarna monteras och självklart om dom är skadade.Ska du hålla en "low-buck" renovering så räcker det med honing och kolvringsbyte.Orginal 289 kolvar är helt OK!Naturligtvis under förutsättning att allt i övrigt håller sig inom toleranserna.Vore jag i dina kalsonger så skulle jag lämna allt till motorfirma för mätkontroll och tvätt/honing.Viktigt att få ett "kvitto" på att allt står rätt till.De ser även saker som du aldrig skulle upptäcka.Håll dig undan för övrig bearbetning om möjligt och gör klart för firman att det ska vara "low-buck"!En motor i harmoni är värt mer än en massa "bling,bling" prylar! Citera
JohnB November 27, 2006 Report November 27, 2006 Bytt oljepump!Ingen stor kostnad.http://213.142.20.94/ecommerce/hrfrmset ... sp?reset=yJohn Citera
ThomasFB November 28, 2006 Report November 28, 2006 Alla lager byts givetvis i samband med renoveringen. En low-buck renovering betyder rengöring, rengöring och rengöring, efter det mätning, mätning och till sist kontrollmätning av tidigare mätningar.Med facit på hand köper man sen nytt det som verkligen behövs, lämnar ut arbeten man vet att man inte klarar själv, och sedan plockar man ihop igen. Här har man hjälp av en motormanual om man saknar erfarenhet.Otaliga är dom low-buck renoveringar som resulterat i spunna lager, förskjutna kolvtappar och metallspån i tråget. Ta det kallt, så går allt bra, och läs på, det finns info att hämta. Gamla V8 är inget hi-tech, keep it simple. Citera
Beercan November 28, 2006 Author Report November 28, 2006 Yes ni har helt rätt, det blir en total rivning...Sedan får man väl se vad som är bra och dåligt.Men anledningen till att jag gör det, är att jag har ett litet lagerknack på veven.Och det försvinner när hon blir lite varm, men det är fan störigt.Grejerna ska lira hundra annars är det inge kul.Har ju kört från Salt lake till L.A med henne, och bränt runder hemma.Hon går klockrent om det inte vore för detta irriterande jäkla knack...Det är som en finne på ryggen som inte går o komma åt.Men hittade den här siten på nätet...http://www.hiperformer.com/engines/ford ... gines.htmlDet är ju löjligt billigt, nån som har erfarenhet av sånt här...En annan var också, www.autopartsfair.comDollarn är låg både i u.s.a och Canada... Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 30, 2006 Report November 30, 2006 Hej.Det händer att bensinpumpen om den är mekanisk kanlåta som ett lagerknack, den drivs som bekant av kamen,jag påsstår inte att det är det men det är värt att kolla. Knackljudet brukar försvinna efter en stunds körningeller när motorn blir varm, knackljudet brukar också kunnadöljas med att motorns tomgångsvarv höjs en liten aning;) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.