Jump to content

Recommended Posts

Tänkte lyfta i 8:a i min 67:a, tillsammans med en sideloader (4-vxl) och en niotummare (3,70:1, diff). Har ytterst begränsad erfarenhet av just mustanger men jag vill ha en hyfsat pigg bil för gatbruk. Helst under 14 s på 402 m, dock.

Klarar jag mig med en 302:a (alutoppar, rullvippor, eb rpm air-gap, holley 600, lite vassare hyd. kam, headers och dubbelt 2,5" avgas etc) eller behöver jag en 351:a? 67:an är ju relativt lätt.

Tack på förhand!

Jonas

Hej.

Det går att få bra snurr på en 289 eller 302 men framför allt

så blir det bättre vrid i en 351W.

Recepten på trimm är oänliga du kan med små medel som

t.e.x. byte av kam och insug utan problem få ut 350hk.

Det finns många smalblockare som har ända upp till

500hk och då är det mera ditt recept som är aktuellt

men då med mekanisk kam. :wink:

Jag skulle jobba på 302'a. eller nyare 5.0.

Det finns så himmla mycket fint godis!!

En 302'a går ju faktiskt att stroka upp till en 351 nästan!

Beror på din plånbok faktiskt.

Är den begränsad så kör på 351W

Då har du lite mer effekt från grunden men med några extra Kg i bagaget.

Edelbrock Airgap är lite tunn men OK!

Nästan uppe på Torker för att komma under 14

Tyvärr om du har bromsservo får du garanterat problem

För gatbruk blir dock 4-växlat lite jobbigt om det är strippen du tänker på.

En moddad C4 är snabbare

Varför är C4:an snabbare än en manuell låda? Effektförlusten måste ju vara betydligt större. Läste t.ex. att en C6:a stjäl närmare 30 hk. Trodde de flesta använde autlådor på strippen för att inte riskera att skjuta motorn vid en ev felväxling.

Jonas

Det har att göra med dina ben och armar! :)

Du kan fysikt inte koppla ur och lägga in en växel fortare än en preppad C4.

Tänk dig själv. Hinner du att koppla ur och lägga i växel och sen koppla in igen på 0.1 sekunder?

Du har rätt att felväxling är också lätt hänt när pulsen står i topp.

Effektförlusterna är mindre på street/strip lådor där sliret är minimalt.

Skillnaden C4 & C6 är väldigt stor den med.

C6 har stora planetväxlar och därmed tunga roterande massa som tar längre tid att växla än C4

30hk räcker inte för C6. Från motorn tar den ännu mer. På nätet har jag läst 46hk.

Ingen av Fords äldre lådor kan slå C4 på strippen.

I USA slänger man tilloch med in dom i nyare 5.0 Mustanger som går på strippen med 700hk

Det finns massor med godis att förstärka upp en C4.

Naturligtvis finns det en gräns där C6 tar över!

Ja ju senare dessto bättre. Gäller alla lådor då de förbättras under tillverkningsåren.

Lådan har kraftigare anslutning till turbinkåpan.

Krafterna sprids bättre och går dessutom inte genom oljepumpen som de gör på de tidigare.

Den här bilden säger allt!

Storlek.jpg

  • 2 weeks later...

Jag har en FMX till min -71 och en 8 tums axel med 3,00 utväxling.

Tänkte få tag på en 351W till den, den 302 som låg i ville inte vara med

men bilen reste sig i fronten vid axeleration så jag vet inte, 351 väger ca 75 kg mer än 302, men det kanske jämnar ut sig med lite trim.

351 väger ca 75 kg mer än 302, men det kanske jämnar ut sig med lite trim.

Du har lite fel där för det skilljer drygt 25kg

351W longblock väger 530lbs

302 longblock väger 475lbs

Tillkommer några extra kg på 351W's insug men har man aluminium minskar det

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...