winnerpatric cmc162 December 6, 2006 Report December 6, 2006 VAd ska man tänka på och kolla upp när man ska använda sig av en Paxton kompressor?? inställningar, komp, förgasare, tändning Någon här som har bra koll på det Citera
tobbeh December 6, 2006 Report December 6, 2006 hej såg att du har frågor angående paxton ett tips skicka ett mail till paradise wheels i usa dom bygger kompletta kitt till alla ford motorer har ett kitt själv från domm mvh torbjörn i malung. Citera
winnerpatric cmc162 December 6, 2006 Author Report December 6, 2006 Hej Torbjörn!Har köpt en begagnad paxton och undrar väl mest om jag måste ändra något på bilen för att allt ska hålla/fungera bra. Motorn är en trimmad 351W, men exakt vilka grejer den är trimmad med vet jag inte. Vad jag vet är att det sitter ett Edelbrock RPM insug, Hookers headers edelbrock 650 cfm förgasare... Snackade med en idag som hade haft en kompressor motor (inte paxton) och han sa att man måste ha ett visst komp på kolvarna och en massa andra grejer som skulle passa med kompressorn.. Men paxton säljs som kit och då borde det väl inte vara så mycket ändrande med motorn Eller Citera
Nenne December 6, 2006 Report December 6, 2006 Tja, Du kan ju läsa vad Paxton säger själva.http://www.paxtonauto.com/pdf/manuals/4fpx020-010.pdfStandard eller lägre kompressionsförhållande är en sak man nämner. Citera
winnerpatric cmc162 December 9, 2006 Author Report December 9, 2006 Kan man mäta upp kompressionen med motorn kvar i bilen, eller man måste mecka ner motorn o räkna fram det?? Citera
Nenne December 9, 2006 Report December 9, 2006 Det är kompressionsförhållandet Du behöver veta, M.a.o. Skruva isär och mät.Nej, inte nödvändigtvis, om Du vet vad Du har för grejer i motorn kan Du nog få fram förbränningsrumsvolymer, kolvtoppens andel, och de andra uppgifterna som Du behöver förutom cylinderdiameter och slaglängd. Det går väl att förenkla så att man bara tar de bitar som betyder mest i sammanhanget. Jag menar det spelar inte så stor roll om Du får någon tiondels fel i kompressionsförhållandet Det spelar ju ingen roll om Du t.ex. har 10,3:1 eller 10,6:1, det är för högt i vilket fall som helst.Om kolvtopparna är plana behöver Du bara ta reda på hur stora förbränningsrummen är och använda följande:Kompr. förh. = (cylindervolym + förbränningsrum) / förbränningsrum. Visst, topplockspackningen ger ett tillskott i volym till förbränningsrummet liksom den lilla biten mellan kolvens topp och blockets packningsyta (och om man ska gå ned på atomnivå även den lilla, lilla volym som befinner sig mellan kolv och cylinder ovanför översta kolvringen) men Du kan kanske uppskatta hur tjock topplockspackningen är och "höfta" någon tiondel för att kolven vänder lite nedanför blockets packningsyta.Men om Du har kolvar som antingen har en förhöjning (för att öka kompressionsförhållandet) eller är urgröpta så får Du antingen fösöka mäta hur stora dessa volymer är, eller om DU vet vad det är för kolvar och kan hitta dessa uppgifter hos tillverkaren eller de som sålde dem. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.