Jump to content

Recommended Posts

Har pratat med experter på Mobil Oil om det här med teflon i oljor och dom säger att det inte kan fungera,om du skall få teflon att fastna på metall måsta det sprutas på med högt tryck.Dom säger även att om du har det i motorn så kan det koksa så att kolvringarna fastnar.En del biltillverkare säger att motorgarantin inte gäller om du har använt teflon medel i motorn.Fick även svaret att i bästa fall så skadar du inte motorn.Så med dom svaren jag fått så skulle jag själv aldrig våga prova,hoppas du blev lite klokare av svaret.

Walter CMC 1119.

Nej jag hade inte i åtanke att prova.. men om grejen verkligen fungerar så hade det ju kanske löst mångas problem :)

Ja men som i bakaxlar rekomenderas det att man häller på oljetillsatser för att slitage ska undvikas, tror det heter slik 50...

Detta fick jag från kundtjänsten:

Hejsan Martin

Om du ska behandla eller ej måste du bestämma själv, men att skydda en motor är bättre än att laga en skada i exl.vis motorn.

Dessutom så får du bättre effekt / lägre bränsleförbrukning / längre serviceintervaller, så kort, man får "snabbt tillbaka pengar".

Det kan inte hända något med vårt medel i din bil. ( givetvis så ska du följa Fords rekomendationer ang service)

MVH Perre / RVS Tech

Jag har kollat en del sidor ang oljetillsats som heter RVS. Den ska teflonbelägga slitdelar. Är det någon som provat?, fungerar det?

Gå in och titta på deras sida

http://www.rvs-sweden.com/index.php

Hej!

Teflon som oljetillsats har funnits länge, och i olika fabrikat. Det mest kända är väl Slick 50's produkter. Finns som motoroljetillsats, vx-låd och bakaxeltillsats, men även som universalspray, smörjfett och tillsats till 2-taktare.

Jag har haft slick 50 i min bruksbil, som då inte har automat eller lamelldiffad bakaxel. Där ska du inte hälla i sådana här tillsatser.

Jag kan inte säga att min bil gick bättre eller billigare med teflon i drivlinan, men jag har hört både positiva och negativa kommentarer om teflontillsatserna. Till de senare hör att en motorenoveringsfirma faktiskt har öppnat en motor som var rejält gravrostig inne blocket och vevaxel. Låter otroligt, men han förklarade det med att teflonet får all olja att rinna ned utan en skyddande film på den nakna metallen. Kondens och fukt gjorde sedan att motorn rostade. Man får tro vad man vill om detta.....

Ett annat alternativ till teflontillsatserna är tillsatser utan teflon. Dit hör Power-up, som baseras på högraffinerade oljeprodukter, som de säger. Det är inget hokus pokus med detta, utan medlet används med stor framgång i Usa och Kanada. Stora företag som Michigan, som gör tunga arbetsmaskiner föreskriver Power-up som tillsats vid oljebyte i alla maskinens delar. De har testat medlet och kommit fram till att det fungerar utmärkt och gör verkligen slitdelar mer långlivade.

Skillnaden mellan Teflontillsatserna och dessa andra medel, är att de sistnämnda inte stannar kvar i motorn, utan följer med ut vid byte.

Power-up doseras till bara 3% i oljan och är således mycket drygt. Jag har haft detta i min gamla Sid-V8 i många år och den snurrar fint! Länge sedan jag köpte senast, och då kostade en liter ca 275kr vill jag minnas. Den litern räcker länge! Jag har sett förpackningar från 0,25l till en 5l dunk! Maskinfirmor och vissa mackar hade Power up då.

Se på: http://www.powerup.se/ där hittar ni återförsäljare

eller ring 08-55660970

Mvh Mats (Jag jobbar INTE för Power up :lol: )

En liten fundering bara.Om alla dessa undermedel oavsett namn vore så bra som det påstås, skulle inte oljebolagen själva blanda i det i oljan,och tjäna lite mer pengar.Fast det låter ju lite konstigt om oljetillverkare xxxx säger här har ni världens bästa olja,men ni måste hälla i det här också för att den skall bli riktigt bra.Som sagt lite funderingar bara.

Walter CMC 1119.

Jo visst.. alla vill nog tjäna en hacka..

Men om man tänker sig teflonspray så är det ju små kulor av teflon som badar i olja, och det blir som ett kullager när två ytor möts. Det sägs vara bättre än vanligt smörjolja som 5-56 ex. då metallerna bara har oljan utan kulorna.

=================<-metall

teflon->0000000

============<-metall

Enligt Fredrik på Svenska Power Up, så kan följande hända med teflonet i motorn: När teflontillsatsen avsätts på metallytorna, för det gör den, så kommer ett mer eller mindre tjockt lager att byggas upp. Detta är inte bara tillgodo, utan rent farligt för motorn. Denna avlagring sitter ingalunda fast. Teflon, PTFE, är värdens halaste ämne, och kan lätt lossna och sätta igen för motorn livsviktiga oljekanaler. Detta säger inte Slick med flera tillverkare något om!

Av den här anledningen känns det bättre att låta den friktionsminskande produkten följa med ut ur motorn vid oljebyte. Då vet man att man inte har några avlagringar kvar som kan lossna.

Detta resonemang verkar väl logiskt, eller hur? :wink:

Mvh Mats

Nej, det verkar som om det är nån metallkeram som bildas vid värme och friktion. Man kan läsa mer på hemsidan.

Du får väl prova å rapportera här på forumet om du märker nåt efter ett antal mil.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...