Skotran January 21, 2007 Report January 21, 2007 Hur får man loss transmissionskåpan, bröstkåpan fråm en 289. Jag har vattenläckage bakom den. Det är kåpan bakom vattenpumpen. jag har tagit bort vattenpumpen, bränslepumpen, remskivan och lossat på tråget. Men kåpan sitter stumt. Är ganska säker på att alla skruvar är borta. Även dom underifrån.. nån som vet hur man gör?? vore tacksam för svar.. Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 21, 2007 Report January 21, 2007 Hej.Om du har tagit bort alla skruvar från framsidan ochäven de på undersidan så skall den gå att ta bort. Det kan vara så att någon tidigare använt Permatexalltså packningsklister och att det är därför som denfortfarande sitter fast. Det sitter en packning runt utgående vevaxeldelen itransmissionskåpan, packningen är ganska trång och därför så bör kåpan dras rakt ut. Du skall inte behöva lossa oljetråget för att ta bort transkåpan det skall räcka att ta bort de skruvarsom sitter i underkant av transkåpan. Citera
Terner January 21, 2007 Report January 21, 2007 Många vill ju inte chansa när man sätter dit den och precis som Lars säger så kan de va Permatex eller Silicon. Om du har tråget på så är det rätt svårt att lossa transmissionskåpan om den är limmad och även om du lyckas så är det svårt att få det tätt utan att montera tråget sist.Apprpå tråget så rekommenderar jag de nya packningarna i ett stycke dom är fantastiska. Inge mer tjuvpass när man ska ha dit dom i ett stycke och för er som ska byta i bilen underifrån så är de nya plastguidrena suveräna. De består av fyra plastpinnar (styrpinnar) som man skruvar in i de grova fästena för tråget närmast överfallen.Sen kan man "snäppa" upp kåpan på dem underifrån och allt hänger snyggt förankrat en centimeter under packningen.Dra bultarna i lugn och ro och spänn dom enligt schemat. Kan inte bli lättare /Terner Citera
Recommended Posts