Janne Holm CMC1740 January 31, 2007 Report January 31, 2007 Var ute och klappade om mussen nysstittade till lite på framvagnen som jag tänkt försöka förbättra lite om tiden räcker till Och upptäckte då att spårvidden fram respektive bak skillde på ca 5cm180cm fram 175cm bak trots att jag har 205 fram och 245 bakska det verkligen vara så Eller ska jag försöka öka spårvidden bak med spacers så jag får lika Citera
JanneJ January 31, 2007 Report January 31, 2007 Dom flesta bilarna har bredare spårvidd fram än bak.Jag tror inte det är en bra ide att försöka få samma spårvidd fram och bak. Vägegenskaperna kommer att påverkas och jag tror inte att det blir till det bättre...Spårvidden påverkas inte av att klämma på ett bredare däck, det är ju c-c avståndet som räknas.Sökte lite på nätet på vad en ökning bak kan ge för effekter. Ökad överstyrning verkar vara vad man får, kan vara bra om bilen är väldigt understyrd. Knappast något jag skulle testa dock.Hälsningar Citera
Janne Holm CMC1740 January 31, 2007 Author Report January 31, 2007 Kom på mig själv, jag fick en aha upplevelsehar haft samma fråga upp tidigare så det är säkert bra som det är med skillnaden på spårviddenhyfsad väghållning ändå för att vara en gammelbilmen jag bävar inför den andra besiktningen, i sommar någon gångdå jag inte får "automatisk" ratt återgång till raktframläge. När jagjag släpper ratten begriper inte varför släpper jag ratten i vänstersväng exempelvis så nog tusan vill bilenfortfarande svänga vänster Det är därför jag ska försöka få tid till attplocka ner framvagnen och få till detta problem fast jag vet inte hurjag ska lösa det. Så finns det någon som har någon fundering på dettaså tages tips emot väldigt tacksamt Citera
JanneJ January 31, 2007 Report January 31, 2007 Jag fick den effekten när jag hade dragit åt justeringen på styrsnäckan för hårt. Citera
Janne Holm CMC1740 January 31, 2007 Author Report January 31, 2007 Tackar för snabbt svar JanneMen nopp där ligger inte felet den har jag pillat påmånga gånger utan löst problemet samt även servon med mycket obehagliga överaskningar vid provkörningFickk hålla krampaktiga tag för att inte åka i diket Citera
Janne Holm CMC1740 January 31, 2007 Author Report January 31, 2007 Fortsätta förklara mig litelyfter jag bilen så känns återgången helt normalt då jag med handkraftvrider hjulet åt respektive håll. Svårt att kolla med belastning men inte tusan kan spindelledena kärva då efter att ha kört grymt mycket sommaren som varit. Problemet har i och för sig varit hela tiden kanske ska byta alla kulleder ( har bytt en för 2 år sedan) Citera
Svedis January 31, 2007 Report January 31, 2007 Karossen -68 hade spårvidd 58 tum fram och bak. Modellen -69, -70 fick 58,5 tum fram o bak. -71 blev det 61 tum bak och 61,5 fram.Sedan får du höfta med originaldäck ( kanske 15 x 7 med Goodyears 15/70 på) och det ska vara lika. Fast det kanske har ändrats under åren? /Svedis Citera
JanneJ January 31, 2007 Report January 31, 2007 Utan att vara expert skulle jag ändå tippa på att felet finns i styrsnäckan. Om den är ok kanske en tokig framvagnsinställning kan ge en sådan effekt och då tänker jag främst på castervinkeln. Jämför med en risig kundvagn som du ibland får när du är och handlar, roterar inte alla hjulen som dom ska blir den hur bångstyrig som helst. Samma sak kan hända på en bil om castern står fel. Caster är ju vinkeln mellan övre och nedre kulbult, när den står rätt kommer hjulen att följa som på en frisk kundvagn, vinglighet minskar och bilen blir stadigare. Har man överdriven caster kommer bilen att vara mycket stabil rakt fram men motvillig att svänga. Citera
Janne Holm CMC1740 January 31, 2007 Author Report January 31, 2007 Resonemanget du har Janne låter klockrent korrektcastervinkeln tror jag själv är åt H-vete då jag mistänker att bilen har varit krockad en gång i tiden. ska även kolla styrsnäckan trots att jag tror den är just (har haft isär den och smörjt upp den först rengjort med diesel sedan nytt fett) visserligen inte isärplockad totalt utan bara lyft på locket och gjort det jag nämde. Får nog köra ner bilen vid tillfälle och mäta castervinkeln kanske får svaret då Glömde tacka svedis för infon om spårvidderna Citera
Svedis January 31, 2007 Report January 31, 2007 Spårvidden ska ju vara 148,5 cm. Hur mäter du Janne? Ska väl vara centrum-centrum på (original-)fälgen? 180 cm verkar vara yttermått?//Svedis Citera
Janne Holm CMC1740 February 1, 2007 Author Report February 1, 2007 Förlåt Det var fel av mig att kalla det spårvidd.Då det var som du gissade Svedis ett yttermått Citera
Svedis February 1, 2007 Report February 1, 2007 Fälgarna var ju identiska på ursprunget. Ta av däcken och mät yttermåttet där fälgen ligger mot trumman/skivan. Dessa ska ju vara lika bak och fram?Om så, har du olika offset på fälgarna fram och bak.Spännande det här. vill verkligen veta om du kör Musse eller shoppingvagn till våren?/Svedis Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.