February 10, 200718 yr comment_36391 Tjena är det någon som vet vad detta är för motor????C6AE-6015-C 7G8 Tror jag det stodGärna års modell medHa det
February 10, 200718 yr comment_36393 Hej.Gjutningen är 66 men enligt de fyra C7=1967 289 G=Juli 19668= dag.C6AE 1615 C är Gjutnummer för blocket. Jag har bara detta taget ur mitt huvud.
February 10, 200718 yr Author comment_36395 Men du är säker på att det är en 289aIsf tackar jag dej för ett bra svar
February 11, 200718 yr comment_36401 Hej.G. skall vad jag minns vara första halvan 67 ochden startade 66 men ingick i 1967 produktion.Anledningen till att jag har minnen runt detta äratt jag ägt en 67FB som var en matching numberMustang, men minnet är väll som allt annat det tarockså slut.
February 11, 200718 yr comment_36403 Om Du menar G på "warranty" plåten så ja, då betyder den juli första tillverkningsåret, men om vi pratar datummärkingar på komponenter som i det här fallet så innehåller G:et inget årtal utan det ges av första siffran i datumkoden. Dvs 7G8 betyder 8 juli 1967.
February 11, 200718 yr comment_36421 Har kollat minnet, DU HAR HELT RÄTT, så är det. En 289a är det från 1967.
February 11, 200718 yr Author comment_36425 Tack för svaret nu är det bara att sätta i gång å fixa denHa det
May 14, 200817 yr comment_54090 Vart hittar jag gjutnumret på min 289/302 ??? Enligt säljaren skulle det vara en 302:a men hur kan jag vara säker på att det inte är en 289:a??? Antar att det är lugnt bara jag hittar gjutnumret Finns det någre tydliga synliga skillnader? På insuget står det 289 men det är väl samma Edelbrook insug för 302, eller?Har hittat ett nummer på vevaxeln... det är det ända jag har sett... kanske är blind ska se om jag kan ta ett kort på motorn ikväll...
May 14, 200817 yr comment_54114 Enligt säljaren skulle det vara en 302:a men hur kan jag vara säker på att det inte är en 289:a??? Antar att det är lugnt bara jag hittar gjutnumret Det gjutna artikelnumret finns innanför startmotorn på 289/302. MEN, även om numret säger att det är ett 302-block så kan det vara en 289!!! Ford fick brist på 289-blocken under 1968 och tog då 302-block även till 289:orna. Skillnaden på blocken lär ju vara att 302-blocken har cylindrar som är längre nertill (går ner längre mot tråget, så att säga). C8OE-6015-A eller C8AE-6015-B är gjutnumren på dessa 302-block som användes både till 289 och 302 under 1968. Om det är en nyare motor borde det inte vara några tvivel, 1968 var ju sista året för 289 (om det inte är något hemma-meck med en 289-vev i ett 302-block förstås).Min Mustang (som har kvar originalmotorn) har en 289 med 302-block.....
May 15, 200817 yr comment_54154 hm... ok, ska se om jag kommer åt att se det på nåt vis...Så här står det på "vevaxeldämparen" iaf. B2TE-C1A-SDL7... ska man bli orolig?
May 20, 200816 yr comment_54499 Det gjutna artikelnumret finns innanför startmotorn på 289/302.Måste jag lossa på startmotorn för att se numret eller vad är det frågan om?
May 20, 200816 yr comment_54500 Måste jag lossa på startmotorn för att se numret eller vad är det frågan om?Ja, tyvärr går det nog inte att se annars, om jag minns rätt.
May 20, 200816 yr comment_54501 ok, började nästan ana det efter en del krypande... då är ju frågan hur man ska kunna bevisa vad det är för motor på reg. besiktningen... men det löser sig nog... det är en 302:a punkt!
May 23, 200816 yr comment_54759 I och med att tändstiften är av typen 14mm så borde man väl kunna utesluta att det är en 289:a??? och mest troligt en 70-tals 302:a... eller vad säger forskarna?
May 23, 200816 yr comment_54763 Och det är de ursprungliga topparna som sitter på ...Förresten, kolla om det finns ett monteringsdatum instansat på den maskinbearbetade/slipade klacken nedanför vänstra topplockets framkant.
May 28, 200816 yr comment_55013 Demonterade ventilkåporna igår och hittade två nummer på ovansidan av topparna "2A29" på vänstra samt ILI9 på högra. Osäker om det är 1 eller I då dom va helt raka utan krussiduller Aha, 720129 resp 711119?
May 28, 200816 yr comment_55034 Demonterade ventilkåporna igår och hittade två nummer på ovansidan av topparna "2A29" på vänstra samt ILI9 på högra. Osäker om det är 1 eller I då dom va helt raka utan krussiduller Aha, 720129 resp 711119?Jag håller med.
May 28, 200816 yr comment_55036 Ok, men säger det något om vad det kan vara för toppar? Hittar inget annat nummer...
May 28, 200816 yr comment_55037 Aha, 720129 resp 711119?Eller kanske till och med 820129 och 811119? Jag är inte alls säker, men ventilkåporna på bilden (längst ner på föregående sida i denna tråd) ser modernare ut än på 60/70-tals 302 (men dom behöver ju inte ha hört ihop med dina toppar ursprungligen heller).
May 28, 200816 yr comment_55039 Nej precis! Ventilkåporna va märkta F1ZE-&A513 resp F1ZE-6583 ... vet inte vad det betyder...
May 28, 200816 yr comment_55040 Ok, men säger det något om vad det kan vara för toppar? Hittar inget annat nummer... Gjutnumret sitter väl på undersidan av toppen, mot insuget. Så det är inte så lätt att se det.
May 28, 200816 yr comment_55041 Ok, men säger det något om vad det kan vara för toppar? Hittar inget annat nummer... Gjutnumret sitter väl på undersidan av toppen, mot insuget. Så det är inte så lätt att se det.he he, nej då blir det tufft! Får väl kolla det nästa vinter då ifall jag får den att gå som den ska i sommar utan att skruva isär hela skiten då!
June 1, 200816 yr comment_55257 Nej precis! Ventilkåporna va märkta F1ZE-&A513 resp F1ZE-6583 ... vet inte vad det betyder...F1 = 1991John
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.