TonyM67 March 12, 2007 Report March 12, 2007 Hej ,När bilen går på tomgång står instrumentnålen för "alternator" på mitten då jag gasar på så drar den sig åt höger jumer gas desstå längre år höger,skall det vara så? Då jag lägger ett universal instrument över batteri polerna har jag 12,4-12,6 volt vid tomgång ,gasar jag på stiger det upp till 13-13,4Volt mer gas högre spänning,Känner ni igen detta?? Tony M67 Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 12, 2007 Report March 12, 2007 Hej.Ja det låter helt i sin ordning, att nålen på originalinstrumentet knappt rör sig betyder inte att det ärnågot fel på laddningen. Däremot kan man med större oro reagera närladdningen på intrumentet ligger på minus sidan. Det behöver inte heller betyda att det är generatornsom är felet, vanligare är att det är laddrelä somär felaktig, oftast när det är av den gammla mekaniskatypen Citera
TonyM67 March 13, 2007 Author Report March 13, 2007 Tackar då betyder det att jag kan vara lugn när det gäller laddningenMen jag såg igår kväll att höger blinkers lampa i panelen lyste svagt.dvs inte då jag använde blinkersen utandå blinkersen var i neutralläge lös lampan svagt.annars fungerar blinkersen helt ok ,kan det tänkas vara jord fel på själva lamporna i armaturen ?Tony M67 Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 13, 2007 Report March 13, 2007 Hej.Jag brukar råda alla som skaffat äldre Mustang att rengöraalla jordningar, som alla vet är el i gamla USA bilar av enlustig sort, ta t.e.x. detta med avsaknaden av relän. Det är många som har strömproblem bara för att det ärdirektmatning till allt, ett råd är alltså att koppla relä tillhel-halvljus och även till signalhorn och rengör alla tänkbarakopplingar, det lönar sig i längden. Citera
Powder March 25, 2007 Report March 25, 2007 Tänkte bara tippsa!!Ang TonyM67 och 13 - 13,4 Volt Jag brukar lära mina elever en minnesregel, den är så här: Vid + 25 grader, 2 000 varv bör spänningen mätt över + - pol på batteriet var 14,2 - 14,4. Hur komma ihåg detta?? Jo tänk på Sveriges Stolthet VOLVO 142 och 144 . problemet börar bli att eleverna nuförtiden slänger sig med 740 940 850 osv. Kanske funkar bättre på mustang entusiaster lol.Ett tipps kan vara att byta till en annan remskiva på generatorn om det är så att laddningen kontra motorvarv inte riktigt räcker till.Problemet för många är att det blir många korta turer och då blir det för kort tid som generatorn laddar med påföljden att batteriet blir mer och mer urladdat. Den nya typen av batteriladdare som CTEK MULTI XS 3600 är helt perfekt för hobbybilen se http://www.ctek.com/se/pressrelease_xs800_se.aspBara att pluggain och man kan "gömma" laddaren smidigt i motorutrymmet.Sen är väl generellt så att Ford generatorer är i "bakvattnet" om man jämför med GMÄr man inte ett orginal freak så kan man plocka på en Delco generator. det som skiljer är längden på Aluminium distansen. Har för mig att det finns nån artikel på vad/hur byte går till. Ett lätt sätt att få till en mer effektstark generator. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.