Daniel Linde March 26, 2007 Report March 26, 2007 Hej,Har hittat en GT Coupe 05a som jag är sugen på.Har pratat med ägaren och det är en sak jag funderar lite på. Annars låter allt bra.*Han har eftermonterat headers. På honom fatta jag som att det satt 4 lambda mätare på avgassystemet. Efter bytet till headers så finns det bara 1 uttag. Så nu får han "el fel" / check engine lampan lyser.Han hade tydligen kollat upp det, o den ger fel på lamdan.Bilen går enligt honom klockrent endå. Är det bra o köra när läget är så?Blir inte blandningen fel? Finns det ingen lösning, låter konstigt om det säljs grejer som inte passar?*Går det att slå upp bilen på tex Ford o se vad bilen hade för utrustning från fabrik?* Scoop är det eftermonterat eller orginal, har sett att vissa har andra inte?*KÖRRIKTNINGSVISARE BAK E-MÄRKTA AV UTANPÅLIGGANDE MONTAGE. - Vad menar dom med det här? Måste jag ha så, kan man inte byta ut backljuset som alla andra gör eller vad?Mångar frågor, hoppas nån orkar Danne Citera
olesch March 26, 2007 Report March 26, 2007 Hej,Har hittat en GT Coupe 05a som jag är sugen på.Har pratat med ägaren och det är en sak jag funderar lite på. Annars låter allt bra.*Han har eftermonterat headers. På honom fatta jag som att det satt 4 lambda mätare på avgassystemet. Efter bytet till headers så finns det bara 1 uttag. Så nu får han "el fel" / check engine lampan lyser.Han hade tydligen kollat upp det, o den ger fel på lamdan.Bilen går enligt honom klockrent endå. Är det bra o köra när läget är så?Blir inte blandningen fel? Finns det ingen lösning, låter konstigt om det säljs grejer som inte passar?*Går det att slå upp bilen på tex Ford o se vad bilen hade för utrustning från fabrik?* Scoop är det eftermonterat eller orginal, har sett att vissa har andra inte?*KÖRRIKTNINGSVISARE BAK E-MÄRKTA AV UTANPÅLIGGANDE MONTAGE. - Vad menar dom med det här? Måste jag ha så, kan man inte byta ut backljuset som alla andra gör eller vad?Mångar frågor, hoppas nån orkar DanneDet kan förekomma att den lampan lyser när man bytar grenrör. Iaf på 99-04 modellerna. Det har disskuterats på dem amerikanska forumen. Vet dock inte lösningar och exakt varför. På min fungerar det nämligen därav har jag inte lagt det på minne.Sök på:www.mustangforums.comwww.stangnet.comwww.corral.netDär får du svar! Om inte så posta ett inlägg så har du svar inom en dag iaf!Gällande:*KÖRRIKTNINGSVISARE BAK E-MÄRKTA AV UTANPÅLIGGANDE MONTAGE. - Vad menar dom med det här? Måste jag ha så, kan man inte byta ut backljuset som alla andra gör eller vad?Så står det exakt samma på min. Det innebär att när bilen har reggats har den varit försedd med utanpåliggande blinkers.Jag har den anordningen i källaren och kör med blinkersen i backljusen. Jag frågade på bilprovningen och dem sa att det var inga problem, bara det var inom gällande mått ocha tt man kan se körriktningsvisaren. Det var vad dem tittade på vid en vanlig besiktning.Men däremot så kan jag nog tänka mig att om en polis tar dig i en flygande besiktning och är väldans sur så kan han nog ifrågasätta. Kanske till och med ge dig ombesiktning, vet ej. Citera
Daniel Linde March 28, 2007 Author Report March 28, 2007 Fick svar på Mustangforums.comKanske kan vara till hjälp för någon i framtiden så skriver det här."Get a tunner and solve the problem, it will turn off the O2 sensors. No more codes and no more problems ""The CEL will come on unless you either get a tuner and dial out the O2 sensors, or get MIL Eliminators. http://www.mileliminators.com/ " Citera
grufman March 28, 2007 Report March 28, 2007 Om du skickar 8 sista i chassienumret till mig så kan jag skicka tillbaka listan med all utrustning bilen är försedd med.maila på fredrik@grufmanbil.se så får du tillbaka en pdf-fil. Citera
Daniel Linde March 29, 2007 Author Report March 29, 2007 Tack Fredrik!Skickar det till dig nu.Och tack för svaret jag fick när jag pratade med dig häromdagen!Tack och åter tack!// Daniel Citera
Simon G March 29, 2007 Report March 29, 2007 Om du skickar 8 sista i chassienumret till mig så kan jag skicka tillbaka listan med all utrustning bilen är försedd med.maila på fredrik@grufmanbil.se så får du tillbaka en pdf-fil.Ursäkta OT. Men har du lust att fixa det åt mig me, vet iof vad som finns på bilen men kan vara kul att ha i alla fall. Citera
Daniel Linde April 13, 2007 Author Report April 13, 2007 För att kanske hjälpa någon i framtiden så tänkte jag berätta vad som hade blivit fel när heders o avgassystem hade monterats utav förra ägaren.Eftersom det endast är 2 lambdasonder på nya systemet så hade dom kopplat in de 2 andra till de som var monterade! Detta går inte! De slår ut alla lambdasonderna och man får ett värde på ca 0.4V på allihopa! Därav "check engine".Det "korrekta" sättet är låta de överblivna vara. Jag isolerade endast trådarna som var lösa och satte fast dom på bra vis. Nollställde datorn, OCH VIPS! Nu är lampan borta Väntar nu bara på Xcalibratorn från pernolf så ska det bli kanon sen Då stänger jag även av de bakra lamdamätarna helt.Då vet ni hur jag löste det iallafall, sen om det är 100% det kan jag inte svara på! Men enligt USA forumen så är det så dom gör.// Daniel Citera
grufman April 13, 2007 Report April 13, 2007 Det låter vettigt. De bakre är bara till för att verifiera att kattarna funkar, dom har inget med avgasreningen att göra så du kan åka med rent mjöl i påsen :-) Citera
AJ June 5, 2007 Report June 5, 2007 Väntar nu bara på Xcalibratorn från pernolf så ska det bli kanon sen Då stänger jag även av de bakra lamdamätarna helt.// DanielKan du göra sånt med Xcal ? Citera
Daniel Linde June 5, 2007 Author Report June 5, 2007 Väntar nu bara på Xcalibratorn från pernolf så ska det bli kanon sen Då stänger jag även av de bakra lamdamätarna helt.// DanielKan du göra sånt med Xcal ?Det går att göra med Xcal 2 version 9415.Tyvärr fick jag en 9400 och då kan du inte göra det själv.Dock kan den som gör "tunen" åt dig stänga av denna i mappningen.// Daniel Citera
Recommended Posts