mrmix March 28, 2007 Report Share March 28, 2007 snart dags å plocka i motor&låda i gt'n igen, men vad rekomenderarman för olja i v8an, samt i 5växlad manuell låda? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
87gt50 March 28, 2007 Report Share March 28, 2007 Det finns ett par tidigare trådar om detta. Sök, och du kommer att finna! /Jocke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrv8 March 28, 2007 Report Share March 28, 2007 Någon som lyckats få upp torxskruven på 5vxl lådan?För att kunna fylla på oljan och kontrolera nivån.Jag får inte upp min hittar inget verktyg som passar den är ju inte i samam storlek som normala torx skruvar utan den ena är för stor och den andra för liten. Trots att skruven inte är skadan någonting.Skulle bli jätte glad om någon tipsa vart man får tag i ett verktyg som passar. Har letat lite men inte kunnat få tag i det, finns det tum på Torx? Vad jag hört fins det inte men man börjar undra?MvhMrV8 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrv8 May 18, 2007 Report Share May 18, 2007 Någon som lyckats få upp torxskruven på 5vxl lådan? Ni här som skruvat det mesta på dessa bilar är det ingen här som försökt öppna den skruven?Vill se vad dom hällt för olja i den, är bytt i USA flera gånger, men vet inte vad dom hällt i.Och får inte upp den själv helt otroligt hittar inget verktyg som passar, funderar på att svets dit en bult och öppna den med hederlig ringnyckel.MvhMrV8 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrmix May 18, 2007 Author Report Share May 18, 2007 på min 5växlade (1999) så är det ingen torx utan en 4kant invändig, tror de e ½ tum (dvs ta då ett ½tum spärrskaft bara) e du säker att de e rätt skruv du e på? för på andra sidan lådan högt upp sitter en torx skruvpå min låda, men den håller drev eller gaffel till backväxeln, men vid olje pluggen står det (fill) och under den sitter en likadan märkt (drain) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman May 18, 2007 Report Share May 18, 2007 i GT'n rekomenderas Motorcraft halvsyntet 5w20I lådan skall du ha Mercon-olja. (automatlådeolja) 3.1L. Tyvärr tillverkas inte fords Mercon längre, utan är ersatt av Mercon V. Den funkar också.Lycka till Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrv8 May 21, 2007 Report Share May 21, 2007 på min 5växlade (1999) så är det ingen torx utan en 4kant invändig, tror de e ½ tum (dvs ta då ett ½tum spärrskaft bara) e du säker att de e rätt skruv du e på? för på andra sidan lådan högt upp sitter en torx skruvpå min låda, men den håller drev eller gaffel till backväxeln, men vid olje pluggen står det (fill) och under den sitter en likadan märkt (drain)Tack för det här tipset.Jag hoppas det är som du säger att jag har varit på fel skruv hela tiden.Ska ta en titt igen under bilen imorgon och se.Återkommer igen i ämnet.Även tack till Grufman för rekomendationen vad man ska ha i lådan.MvhMrV8 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts