Jump to content

C4 igen! (kickdownproblem)


Recommended Posts

Nu har jag testat min C4 lite mera och jag tycker att den växlar väldigt tidigt till 3:an. (ca 20 km är 3:an i) Och när 3:an är i går bilen på den hela tiden. Spelar ingen roll om det är en uppförsbacke och jag kör sakta. Den växlar inte ner till 2:an ändå, fast jag gasar på. Måste nästan stanna för att 2:an skall gå i.

Går det att justera så att den drar lite längre på 2:an? Är det därför inte kickdownen fungerar heller? Den verkar inte vilja växla ner till 2:an när man kör.

Mvh

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Vacuum-modulatorn är en av dom delar som styr när växellådan ska växla, och det är inte ovanligt att membranet i dom går sönder. Den sitter i bakkant på en C4 och ser ut så här: http://johnsmustang.com/Catalog/743/

Finns att köpa hos "alla" som säljer jänkedelar.

Innan du byter modulator, kolla så att det inte är så enkelt som att en vacuumslang till modulatorn inte sitter på, eller läcker.

Kick-down som inte fungerar tror jag dock inte beror på modulatorn (jag är inte säker) utan det är nog något annat som krånglar där.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat med en ny modulator, men det blev ingen skillnad.

Konstigt att det inte märks någon skillnad om jag har modulatorn inkopplad eller inte. Det är väl något mysko inne i lådan bergis.

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Vacummodulatorns sköter bara delvis växlingpunkten.

Egentligen mestadels nedväxling vid ökat belastning. Tex när man ska upp för en backe.

Växlinglägena sköt mekaniskt av en ventil som sitter på utgående axel (governor)

Ditt problem är ganska typiskt och har du nu kollat oljenivån och bytt modulator så skall du nu få lådans främmre band justerat.

Ett dåligt justerat eller utslitet band ger ingen eller dålig nedväxling.

Lådan startar gärna på 2.an

Är du händig fixar du det annars är det baggis för verkstad som kan lådor generellt.

Bilden visar bandet innefrån men skruven för justering sitter på utsida

På bilden kollar jag servon med tryckluft för att se att bandet nyper som det ska

Beskrivs även här http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=9654&highlight=justera+band

Forfarande dålig efter detta så skulle jag slå i en burk Wynns Automatic Transmission Treatment. Den tvättar rent och mjukar upp O-ringarna. Utan fungerande O-ringar så försvinner oljetryck och därmed växlana

Funkar lådan inte efter detta så ska governor ventilen kollas om den har fastnat.

Sitter som sagt på utgående axel. Den kommer man år genom montera av bakre aluminium struten.

Lätt att pilla isär medans lådan är kvar i bilen men var aktsam om du demonterar den eftersom den innehåller ventil och fjäder som lätt sprätter iväg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...