April 2, 200718 yr comment_37659 Jag är less på min original säkringsdosa. (likadan som på bild)Dels är den ful (rost, ludd & bös), det går inte att hoppa in på macken å köpa säkringar och ena bläcket som skall hålla en säkring är nästan av (säkringen glappar). Har en polare som jobbar med att meka el så han erbjöd sig att byta ut den mot en modern säkringshållare istället. Typ:Org är det ju säkringar på 20, 14, 7,5 & 2,5A. Vi tänkte köra 20, 15, 7,5 & 3A istället. Är det bra eller anus? Polaren är pedant och kommer göra det både snyggt och bra. (inget skala, tvinna tejpa utan löda och krympslang etc)
April 2, 200718 yr comment_37679 Jag kan direkt säga att jag skulle göra exakt lika dant om jag fick problem med min säkringsdosa!!
April 2, 200718 yr comment_37680 Hej.Det är inte fel att byta säkringsdosa problemet är baraatt du behöver fler säkringar än i originaldosan. Om du tar loss dosan eller tittar på ett kopplingschemaöver dosans säkringar så är det kopplingar för flereldetaljer än det igentligen är säkringar för. Det är inte något problem att sätta dit fler säkringarmen det blir i alla fall fler än i originaldosan, tänkockså på alla skarvar som blir mellan den nya dosansel ledningar och gammla el ledningar, det gäller att göra ett noggrant el arbete med pålitliga skarvar.
April 2, 200718 yr Author comment_37684 Okej, får kika lite på det då. Fler kablar än säkringar lät spännande. Hur vet man vad man skall säkra av de andra med då?
April 2, 200718 yr comment_37685 Varför ska man behöva fler säkringar än i orginaldosan??Det är väl bara att följa elschemat och koppla lika som förut i den nya dosan med motsvarande styrka på säkringarna...
April 2, 200718 yr comment_37703 Hej.Jo om du kollar din originaldosa på baksidan så ser duatt en del av säkringarna har fler uppgifter än en, detjag menar är att man behöver dela upp några för attfå något mer vanliga säkringsvärden för det som skalldrivas. Jag vet då jag fick byta massor av el och även byttsäkringsdosa i min F.D. 65a, jag kan bara med detminnet komma ihåg att det blev ett antal nya säkringaroch el ledningar för att få allt att fungera igen.
April 7, 200718 yr comment_37917 Jag har gjort det där bytet på min 69a och det var väl värt jobbet, men det jag upptäkte då var att vissa grejer inte var avsäkrade utan gick direkt via tändningngslåset. Jag vet inte om det var unikt (läs felkopplat) på min bil eller om det är så på "alla". Så jag valde att säkra av inkommande också.Men nästa steg för mig när det är dax för elen igen (gör om allt jag gjorde från början, kraven på mig själv ökar ) Så blir det relä styrning på det mästa, iallafall på dom grejer som drar lite mer ström. Har sett bilder på Per B:s mustang med små fina relän som skulle passa perfekt.Sen om din kompis med elkunnande har elkunnande så ska han utan problem kunna avsäkra systemet på ett lämligt sätt med sunt förnuft.Bara min åsikt, jobbar själv som elektriker...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.