Jump to content

Byta säkringsdosan?


 Share

Recommended Posts

Jag är less på min original säkringsdosa. (likadan som på bild)

fusebox1_tp.jpg

Dels är den ful (rost, ludd & bös), det går inte att hoppa in på macken å köpa säkringar och ena bläcket som skall hålla en säkring är nästan av (säkringen glappar).

Har en polare som jobbar med att meka el så han erbjöd sig att byta ut den mot en modern säkringshållare istället. Typ:

..%5Cimages%5CproduktSidaStor%5C70277.jpg

Org är det ju säkringar på 20, 14, 7,5 & 2,5A. Vi tänkte köra 20, 15, 7,5 & 3A istället.

Är det bra eller anus? Polaren är pedant och kommer göra det både snyggt och bra. (inget skala, tvinna tejpa utan löda och krympslang etc)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är inte fel att byta säkringsdosa problemet är bara

att du behöver fler säkringar än i originaldosan. :shock:

Om du tar loss dosan eller tittar på ett kopplingschema

över dosans säkringar så är det kopplingar för fler

eldetaljer än det igentligen är säkringar för. :roll:

Det är inte något problem att sätta dit fler säkringar

men det blir i alla fall fler än i originaldosan, tänk

också på alla skarvar som blir mellan den nya dosans

el ledningar och gammla el ledningar, det gäller att göra

ett noggrant el arbete med pålitliga skarvar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jo om du kollar din originaldosa på baksidan så ser du

att en del av säkringarna har fler uppgifter än en, det

jag menar är att man behöver dela upp några för att

få något mer vanliga säkringsvärden för det som skall

drivas. :roll:

Jag vet då jag fick byta massor av el och även bytt

säkringsdosa i min F.D. 65a, jag kan bara med det

minnet komma ihåg att det blev ett antal nya säkringar

och el ledningar för att få allt att fungera igen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort det där bytet på min 69a och det var väl värt jobbet, men det jag upptäkte då var att vissa grejer inte var avsäkrade utan gick direkt via tändningngslåset. Jag vet inte om det var unikt (läs felkopplat) på min bil eller om det är så på "alla". Så jag valde att säkra av inkommande också.

Men nästa steg för mig när det är dax för elen igen (gör om allt jag gjorde från början, kraven på mig själv ökar ;) ) Så blir det relä styrning på det mästa, iallafall på dom grejer som drar lite mer ström. Har sett bilder på Per B:s mustang med små fina relän som skulle passa perfekt.

Sen om din kompis med elkunnande har elkunnande så ska han utan problem kunna avsäkra systemet på ett lämligt sätt med sunt förnuft.

Bara min åsikt, jobbar själv som elektriker...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...