Jump to content

El problem


Recommended Posts

Hej ,jag har ett problem som kanske någon kan hjälpa mig med

Först vad jag gjort,

jag har bytt dragströmbrytaren,bytt spänningsregulatorn på inst,panelen samt bytt givare i tanken.

Problemet är att då jag bytte givaren så fungerade den en kort stund sedan så slocknade den och oljetrycksvisaren ibland räckte det med att slå på isnt brädan så fungerade allt en kort stund.

Förutom, detta så lyser ständigt höger körriktnings pil på brädan slår jag på blinkersen hö så fungerar allt återgår jag till neutralläget så lyser pilen.

Höger halvljus lyser inte alls lika stark som vänstra, slår jag av all ljus så kan man skönja lite glöd i vänstra fram lampan ,

kan det vara att den nya dragströmbrytare som oxå är trasig ?eller Jag vet att

inom el så kan det vara vad f_n som helst men någon kanske har någon ide??

TonyM67

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Du får inte bli förbenad, ett av de vanligaste är att någon

jordning har dålig kontack, kolla alla jordningar, det finns

separata jordningar vid alla belysningar, D.V.S. vid bakljus,

strålkastare, blinkers/parkeringsljus, intstrument mm. :?

Kolla också att lamporna har kontackt i sinna hållare det

är även mycket vanligt med oxid där. :roll:

Även jordning av tankens ytterhölje för att givaren i tanken

kräver jord den vägen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Lars ,,

eftersom samtliga instrument inte fungerar,men belysningen i panelen fungera .samt att även då jag slår ifrån dragströmbrytaren så glödgar halvljuset, så lutar mina tankar till att dragströmbrytaren kanske in är hel.

visserligen är den ny

har sökt jord punkterna ,jag hittar dem på armaturerna men finner ite själva jordpunkterna i karossen ,är de väl gömda eller??

Vet du hur man kan testa dragströmbrytaren ????

Tony M67

Gla Påsk

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har du bytt dragströmbrytaren till en ny, det finns en liten %

att den nya skulle vara felaktig, för att testa den måste den

demonteras och mätas med ett multiinstrumet. :roll:

Vad jag förmodar så är det kortis någonstans, har du bytt

lampor med felaktiga kontackter, det är många som sätter

i lampor i tex blinkers eller andra plattser med enkel kontackt

i botten, sätter man i en sådan så blir det kortslutning,

lampan med dubbel stift i botten har jordningen på ett

av stiften, lamporna har därför en egen jordkabel och

jordar inte i väggen på lamphållaren för att fungera. :?

Den enda lampan som går att ersätta med enkelstift är

backlampan men då måste man först ta bort jordkabel

för att inte riskera kortslutning, jordkabeln som är bortagen

skall också då isoleras från kontackt med jord, lampan får

då istället plus på stiftet i botten och jord från hållarens

kant. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars ,

Jag har bytt ut Dragströmbrytaren , jag har även bytt ut höger blinker/parkeringslampa, samtliga lampor i instrument panelen vad jag minns så var det en 5/21W lampa för blinkers/ park och denna skall ju endast gå att montera på ett sätt samt hel/halvljuslampa ,

Jag får väl plocka ner det igen imorgon(fredag) vad och kolla vidare så har ja dragit en separat jordkabel från chassi till instrumentpanelen (för säkerhetsskull)

Skulle du komma på något hör gärna av dig ,jag håller dig informerad om du är intresserad?

Tack ånyo

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars och ni andra ,

Jag har nu fått fart på instrumeneten ,jag bytte tillbaka till min gamla spänningsregulator och bums funkade de ,

Dessvärre så kan jag inte spåra felen med ljuset Hel/halv och blinkers ,

Tror inte att flet sitter i själva armaturerna ,eftersom jag byterut dem har två gamla blinkers/park armatuter och felet kvarstår alltså

Höger halvljus glödgar medans vänster lyser klart ,motor igång brytare av och båda lamporna (Halv) glödgar.

Höger blinker lampa i bilen lyser men nu fungerar ingen blinkers.

?? visst har vi väl något ljusrelä kan det vara det som spökar??

32 p relät till blinkersen har jag bytt köpte ett på Biltema,

Tony M67

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars o ni andra ,

Gick ner i garaget för att gå igenom elen på bilen ,plockade bort grillen och kollade stammen som går från hö till vä döm om min förvåning då jag ser att stammen haft en kabel brand så detta är nog orsaken till spökeriet med jordning belysning etc .

Jag håller nu på att dra om kablarna men har fått ett problem jag behöver hjälp med Motorn är som nämnts tidigare en 6:a

Då jag följer de av brända jordkablarna så slutar de vid generaton inte vid jordningen utan vid uttaget närmast motorn som har en isolering ,

som bekant så finns det 4 uttag på generatorn GRD- de två som sitter ihop via en gummi klump samt ett 4 separat, nu var min jord kopplat hit

och det tycker jag känns fel ,och är det så så är det nog orsaken till "

Till det vä uttaget på start relät har jag nu (som tidigare )1 gul 1helröd?)

samt pluspol från batt

vad den helröda kommer ifrån vet jag ej men den finns i stammen men ej i schemat

Puhh detta var mycketps enligt schemat skall det finnas en kopplings plint 14290-14305 dessa finns ej

?????????????????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...