Jump to content

Skimsa startmotorn?


joschen

Recommended Posts

När jag bytte startmotor så fick jag se att min kuggkrans börjar ta stryk.

Jag har sett att folk skimsar sina startmotorer, men hur mycket och var?

En del har skims uppe och en del har bara på den nedre bulten.

Vad grundar de detta på eller gissar dom bara.

Link to comment
Share on other sites

Startmotorer har olika långt slag när dom kör in drevet, detta beror bland annat på att det skiljer sig på avstånd till kuggkrans om man flexplatta eller svänghjul.

Det kan gå att få fram mått via vissa instruktionsböcker, men det går ju lika bra att mäta.

Ta ner startmotorn och drag ut drevet fullt slag mät sedan mot motorns infästning mot motorblocket, då får du avståndet hur lång in drevet går mot svänghjul/flexplatta. Mät sedan från blocket(där startmotorn skall sitta) och in till svänghjul/flexplatta. Mät även hur bred kuggdelen är på flexplattan . Sedan är det bara att rita upp det hela på ett papper så kommer du att se hur långt in startmotordrevet går i förhållande till svänghjul/flexplatta. Lägg emellan shims/brickor tills du får ett lämpligt förhållande mellan kuggarna på startmotorn och svänghjul/flexplatta.

Link to comment
Share on other sites

Ok det gäller alltså att få startmotorn längra fram.

Skall prova detta.

Jag har sett två startmotorer som är skimsat nere men inte uppe.

Det får ju föjden att motorn sitter snett viklad uppåt.

Skit samma jag kör på 429SCJ-Rs metod.

Det tråkiga är att när jag väll ser om det har fungerat så är väll det försent, och då har jag en tandlös kuggkrans.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma problem som du har på min bil jag har en manuell vxllåda. Min startmotor slirade när man starta bilen. Jag plockade ner startmotorn och såg att både kuggkransen o kugghjulet på startmotorn var helt nerslitet. Så jag köpte ny kuggkrans och rep sats till startmotorn, men problem kvarstod.

Jag började mäta lite olika avständ för att se var det fela. Det visade sig att noskonen på startmotorn var för kort, saknades 8mm för att den skulle starta ordentligt.

Tänkte igenom lite olika alternativ, shimsa elr fräsa kopplingshuset :shock: (började få slut på bra ideer) Men jag ringde upp Hansen racing o frågade om dom kunde mäta hur lång noskonen är på startmotorn till en automat. Det visade sig att den var 8mm längre än manuell. Så nu funkar startmotorn perfekt, kugghjulet kommer ut som det ska.

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=9704&highlight=

mike

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...