Jump to content

Mach 1 -71 429:a automat


Bobbe cmc 2103

Recommended Posts

Jag har precis köpt bilen så jag vet inte så mycket om den.

Det sitter en 429:a i den som inte är original motorn.

Så jag antar att både låda och motor byttes ut en gång i tiden av någon anledning.

Jag tänkte bara kolla om någon har hört talas om liknande problem typ detta.

Link to comment
Share on other sites

Vad du skall börja med att göra är att ställa in växelväljaren så att den stämmer med lådan, det är inte ovanligt att när det skruvas ihop så blir den feljusterad och att du helt enkel får i 2:an istället för 3:an (Driven).

Nästa fel kan vara att kickdownen ligger på hela tiden och tvingar lådan att växla ned.

Link to comment
Share on other sites

Det kan stämma det där med växelväljaren,jag kan se att när jag för väljaren till "D" så händer inget,jag måste ner halvvägs till 2:an för att det skall hända något.Skall testa med att justera lägena.Men borde den då inte hitta "driven" någonstans på vägen från parkläget och ner?

Är det något jag kan justera detta med kickdownen,för den tror jag inte att den fungerar.

Förlåt dumma frågor men jag har haft bilen sedan igår och automatlådor har jag inte någon större erfarenhet av.

Link to comment
Share on other sites

Om du måste passera driven för att få i växeln så har du hur som helst ett fel att rätta till. Det är ju enkelt att fixa :)

Om inte kickdownen fungerar, så kanske det är precis det den gör och då lär inte 3:an gå i förrän i hög fart. Kolla om du har kickdown stag eller wire (eller om den saknas)

Link to comment
Share on other sites

I den anslutningen så skall ett stag som är kopplat till rattlåset sitta. förhindrar att du kan få ur parken nä nycklarna är borttagna, på dom manuella så mpåste du lägga backen för att få ur nycklarna

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat så att vakumslangen är inkoplad till vacummodulatorn,sitter bak till höger på lådan.Verkar att vara ett troligt fel på din bil.Är den inte inkoplad så växlar den inte till trean.Följ slangen och röret till insuget och se att den sitter fast och inte är trasig.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Det kan även vara kickdownstaget som spökar. Detta hände mig då jag bytte förgasare på min bil. På den gamla förgasaren satt en isolatorplatta som gjorde denna högre än den nya. Jag bröt aldrig om kickdownstaget vilket gjorde att kickdownen låg i hela tiden. Då gick det att växla "manuellt" 1:an och 2:an men 3:an (driven) gick aldrig i...

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Det saknades kickdownstag!!

Hur fungerar det?-den länkarm som sitter på lådan som jag antar är till kickd.(tidigare bild) den är fjäderbelastad uppåt,så jag testade med att hålla den nertryckt med en dragfjäder neråt ,men 3:an går ej i ändå.

Kan det vara vacummodulatorn som krånglar, vacumslang ner ser felfri ut.

Link to comment
Share on other sites

Om nu allting annat såsom kickdown och modulator med tillhörande slang verkar OK, så låter det som guvernören kärvar. Detta kräver lite åtgärder

då bland annat struten måste tas av lådan för att du skall komma åt guvernören. Om du inte har tillgång till en handbok för C6 så bör du nog kontakta någon som kan meka med dessa lådor. Du kan ju alltid ta ner tråget på lådan och se så att oljan är ren. Om den inte är ren så har du troligtvis fullt med partiklar som kommer att fortsätta att sätta igen guvernören. Isåfall så måste lådan ändå isär och göras ren osv. Och då behöver du hjälp av någon som kan gå igenom din låda.

Link to comment
Share on other sites

Ok,Jag trodde du menade enligt tidigare svar (15/4) att om staget saknades så kunde kickdown vara aktiv.Jag vart så glad (nåja) när jag såg att det saknades,-ett enkelt fel att rätta till.

Men så var det tydligen inte.

Kan det vara då vacummod. som behöver bytas?

Vem säljer såna?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...