Jonas72 April 16, 2007 Report April 16, 2007 Hej!Har sök igenom lite grann efter vilken typ av olja och hur mycket det ska vara i motor och växellåda, men inte riktigt hittat det jag söker efter. Nån som vet vad som är lämpligast i en 302 2v från -72?Sen några frågor på sidan om, i motorrummet så sitter det en liten behållare, en rund plåtburk, som det går en slang från och till luftburken (tror jag? ) vad är det för nån manik? Känns som den är fylld med olja, ska det bytas med, vars ska slangelände gå och vad har den egentligen för uppgift?Sen var det alla dessa slangar till och från förgasaren, nån som har en komplett bild utan luftburk där man ser hur allt ska vara till en sådan här motor?Från kylare till växellåda går det fram och tillbaka två rör för kylning antar jag, är det oljan som ska rinna igenom där eller är det rent av kylarvatten? Vore engentligen bara kul att veta Och till sist, vad ska det vara för betäckning på tändstiften?Har säkert några andra frågar att komma med senare, har plockat in motorn nu och det är inte lätt att minnas hur alla mogrunker satt Känns som roligt nu när allt börjar ta form! MVH Jonas L Citera
NiklasW April 17, 2007 Report April 17, 2007 Kan svara på ett par frågor..I en så pass gammal motor så kör man med en mineralolja. Jag kör med 20W-50, men det finns nog många bud vad som är bäst. Om det är en automatlåda du har så ska du ha olja av typ F. Den finns att köpa på de flesta mackar.Plåtburken som ser ut som en kastrull heter fuel vapour canister om jag inte minns fel. Den mindre slangen kommer från tanken och den grövre går till luftrenaren. Det är ett system för att förbränna bensinångorna som blir i tanken. Burken är förövrigt fylld med kolpulver..vet dock inte vad det har för uppgift.I ledningarna mellan kylare och växellåda så är det hydraulolja..inte vatten. Citera
Nenne April 17, 2007 Report April 17, 2007 Plåtburken som ser ut som en kastrull heter fuel vapour canister om jag inte minns fel. Den mindre slangen kommer från tanken och den grövre går till luftrenaren. Det är ett system för att förbränna bensinångorna som blir i tanken. Burken är förövrigt fylld med kolpulver..vet dock inte vad det har för uppgift.http://www.innerauto.com/Automotive_Def ... _Canister/Och kolpulvret i fråga är väl aktivt kol. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.