Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag har lyft ur motorn, dels för att måla om den, dels för att komma tillrätta

med att ena grenrörspackningen inte håller mer än halva säsongen. Och nu

börjar jag förstå varför packningen inte håller. Varje gång jag bytt

packningen så har jag fått stansa nya hål för att passa bultmönstret, och då

kommer ett hål för nära kanten och där går packningen sönder. Jag har bara

trott att det varit "amerikansk passform" men det beror nog inte på det. Jag

har ju varje gång bara köpt packningar till 390-motorn, men nu börjar jag

förstå att det finns flera 390-motorer. Jag har köpt en ny packningssats

eftersom jag rivit halva motorn, och i den följde två olika packningar med,

helt olika.

Nu kommer min fråga: hur många olika 390-motorer fanns det -68? Hade

GT:n andra toppar än en vanlig 390?

Mvh.

For å besvare en av dine fråger. Om du anvender orginale grenrør ska du INTE anvende packning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anvend nån typ av kopperpasta som pakning. Anvend ej for mycket.

Har du headers så ska du ha packning.

For å identfisera dina toppar. Hur mange bultar sitter grenrøren med og vilket gjutnummer finns?

C80E-6090-H eller???

Notera også gjutnummer på grenrøren om det er grenrør du har.

Hilsen John Bakke

Hej!

Tillbaka efter ytterligare en kväll i garaget.

For å identfisera dina toppar. Hur mange bultar sitter grenrøren med og vilket gjutnummer finns?

C80E-6090-H eller???

Notera også gjutnummer på grenrøren om det er grenrør du har.

Precis som Nenne sa, 14 hål.

Gjutnumren är: C8AE-H och 8C14 på den vänstra och 8C15 på den högra toppen.

68 Ford big car....nånting? Såg ju en beskrivning men, hittar den inte. Efter

lite egna efterforsningar hittade jag detta:

"The 390 4V "GT" engine is ratedat 325 bhp @ 4800 rpm. It is a cross

between the standard 390 and the 428 Cobra Jet. " Då blir det ännu

konstigare att min motor egentligen är en X-kodad. Dvs. med en tvåports

förgasare. Varför gör man en GT-motor med en tvåportare?

OK, jag har fått svar på mina frågor. Att jag har en 390 med 428CJ-toppar.

Mvh.

C8AE-H finns listade i Steve Christs Big-Block bok som standardtoppar för 360, 390 och 428, och med datumkoderna 8C14 och 8C15 är de med skulle de med stor sannolikhet originaltopparna till din bil om den är tillverkad i april-maj 1968 (topparna är gjutna 14 och 15 mars 1968 och lägg till en månad för färdigställning och transport).

I Jim Smart och Jim Haskells "Mustang Production Guide" anger författarna att även 2V motorn hade "GT" (eller HiPo som Ford kallade "GT" motorn) topparna så. Knappt 600 X-kod Mustanger byggdes (alla tre karosstyperna), en del var GT, en del California Special, en del båda delarna, men de flesta ingendera.

Fotnot: 428 CJ topparna har 16 skruvhål.

Hej Nenne!

Du är verkligen en klippa på detta forum! Vad skulle vi lekmän göra utan dig

och alla andra som kan allt om Mustanger och deras motorer?

390 GT'n har unika toppar, 14 bulthål för avgasgrenrören.

Är det motorn som sådan som kallas GT eller är det bilen? Hade alla GT-bilar

GT-motorer? (eller HiPo). Bilen är byggd 1/4 -68.

Var kan man köpa de böcker du hittar alla data i? I scott Drakes katalog

(Sven Ullman) finns en bok som heter "Mustang production book" men det

står inte vem som skrivit den. Är det samma bok som "Mustang Production

Guide" av Jim Smart och Jim Haskells?

Mvh.

Är det motorn som sådan som kallas GT eller är det bilen? Hade alla GT-bilar

GT-motorer? (eller HiPo). Bilen är byggd 1/4 -68.

390 4V presenteras i Fords "Autolite Shop Tips" från september 1967 som GT, men kallas i andra Fordpublikationer också för "Thunderbird Special", ibland ser man även HiPo men det är kanske mindre korrekt eftersom man hade en 390 High Performance i Galaxien redan 1961.

Det är lite förvirrande att motorn kallades för GT eftersom GT också var en populär option, 1968 tillgängligt för alla V8 modeller utom 289 2V. Det innehöll en hel del godis som dubbelt avgassystem med blanka avgasutsläpp, dimljus i grillen, hårdare fjädring, 6 tum breda fälgar med speciellla navkapslar och kromade ringar, hårdare fjädring, "Popup" tanklock, kromade motorkomponenter (ventilkåpor och diverse prylar antar jag) på 390 V8. Till 1968 ingick även skivbromsar fram men dessa ströks från paketet just 1968.

Var kan man köpa de böcker du hittar alla data i? I scott Drakes katalog

(Sven Ullman) finns en bok som heter "Mustang production book" men det

står inte vem som skrivit den. Är det samma bok som "Mustang Production

Guide" av Jim Smart och Jim Haskells?

Om jag ser rätt i Scott Drakes web shop så heter "Mustang Production Book" egentligen "Mustang by the Numbers (1967-1973)" och är sammanställd av Kevin Marti (Marti Autoworks). Den innehåller produktionsdata för 1967-1973, som Marti köpte av Ford för många år sedan.

Den produktionsguide jag hänvisade till är i två delar och ett resultat av ett långt och enträget arbete av Smart och Haskell i något som man kallar "In Search of Mustangs" och jag skulle ta de siffrorna för mindre tillförlitliga i förhållande till Marti's.

Jag ska passa på att rätta mig själv, tillverkningssiffrorna för X-kod Mustanger är enligt Kevin Marti 477 HT, 189 FB och 67 CV, samtliga med C6 automat.

Mitt bibliotek kommer huvudsakligen från eBay och till en del från olika swap meets, en liten del av böckerna har jag köpt från firmor som Mustang Unlimited, NPD, Sacramento Mustang, etc.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...