pools April 18, 2007 Report Share April 18, 2007 Hej!Jag har lyft ur motorn, dels för att måla om den, dels för att komma tillrättamed att ena grenrörspackningen inte håller mer än halva säsongen. Och nubörjar jag förstå varför packningen inte håller. Varje gång jag bytt packningen så har jag fått stansa nya hål för att passa bultmönstret, och dåkommer ett hål för nära kanten och där går packningen sönder. Jag har baratrott att det varit "amerikansk passform" men det beror nog inte på det. Jag har ju varje gång bara köpt packningar till 390-motorn, men nu börjar jagförstå att det finns flera 390-motorer. Jag har köpt en ny packningssats eftersom jag rivit halva motorn, och i den följde två olika packningar med,helt olika.Nu kommer min fråga: hur många olika 390-motorer fanns det -68? HadeGT:n andra toppar än en vanlig 390?Mvh. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB April 18, 2007 Report Share April 18, 2007 For å besvare en av dine fråger. Om du anvender orginale grenrør ska du INTE anvende packning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Anvend nån typ av kopperpasta som pakning. Anvend ej for mycket.Har du headers så ska du ha packning.For å identfisera dina toppar. Hur mange bultar sitter grenrøren med og vilket gjutnummer finns?C80E-6090-H eller???Notera også gjutnummer på grenrøren om det er grenrør du har.Hilsen John Bakke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools April 18, 2007 Author Report Share April 18, 2007 Är inte i garaget igen förrän i morgon kväll, ska kolla gjutnummer då.Tack för svaret så länge.Mvh. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne April 19, 2007 Report Share April 19, 2007 390 GT'n har unika toppar, 14 bulthål för avgasgrenrören. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools April 19, 2007 Author Report Share April 19, 2007 Hej!Tillbaka efter ytterligare en kväll i garaget.For å identfisera dina toppar. Hur mange bultar sitter grenrøren med og vilket gjutnummer finns?C80E-6090-H eller???Notera også gjutnummer på grenrøren om det er grenrør du har.Precis som Nenne sa, 14 hål.Gjutnumren är: C8AE-H och 8C14 på den vänstra och 8C15 på den högra toppen.68 Ford big car....nånting? Såg ju en beskrivning men, hittar den inte. Efterlite egna efterforsningar hittade jag detta:"The 390 4V "GT" engine is ratedat 325 bhp @ 4800 rpm. It is a crossbetween the standard 390 and the 428 Cobra Jet. " Då blir det ännukonstigare att min motor egentligen är en X-kodad. Dvs. med en tvåportsförgasare. Varför gör man en GT-motor med en tvåportare?OK, jag har fått svar på mina frågor. Att jag har en 390 med 428CJ-toppar.Mvh. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne April 20, 2007 Report Share April 20, 2007 C8AE-H finns listade i Steve Christs Big-Block bok som standardtoppar för 360, 390 och 428, och med datumkoderna 8C14 och 8C15 är de med skulle de med stor sannolikhet originaltopparna till din bil om den är tillverkad i april-maj 1968 (topparna är gjutna 14 och 15 mars 1968 och lägg till en månad för färdigställning och transport).I Jim Smart och Jim Haskells "Mustang Production Guide" anger författarna att även 2V motorn hade "GT" (eller HiPo som Ford kallade "GT" motorn) topparna så. Knappt 600 X-kod Mustanger byggdes (alla tre karosstyperna), en del var GT, en del California Special, en del båda delarna, men de flesta ingendera.Fotnot: 428 CJ topparna har 16 skruvhål. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools April 20, 2007 Author Report Share April 20, 2007 Hej Nenne!Du är verkligen en klippa på detta forum! Vad skulle vi lekmän göra utan digoch alla andra som kan allt om Mustanger och deras motorer?390 GT'n har unika toppar, 14 bulthål för avgasgrenrören.Är det motorn som sådan som kallas GT eller är det bilen? Hade alla GT-bilarGT-motorer? (eller HiPo). Bilen är byggd 1/4 -68.Var kan man köpa de böcker du hittar alla data i? I scott Drakes katalog(Sven Ullman) finns en bok som heter "Mustang production book" men detstår inte vem som skrivit den. Är det samma bok som "Mustang ProductionGuide" av Jim Smart och Jim Haskells?Mvh. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne April 20, 2007 Report Share April 20, 2007 Är det motorn som sådan som kallas GT eller är det bilen? Hade alla GT-bilarGT-motorer? (eller HiPo). Bilen är byggd 1/4 -68.390 4V presenteras i Fords "Autolite Shop Tips" från september 1967 som GT, men kallas i andra Fordpublikationer också för "Thunderbird Special", ibland ser man även HiPo men det är kanske mindre korrekt eftersom man hade en 390 High Performance i Galaxien redan 1961.Det är lite förvirrande att motorn kallades för GT eftersom GT också var en populär option, 1968 tillgängligt för alla V8 modeller utom 289 2V. Det innehöll en hel del godis som dubbelt avgassystem med blanka avgasutsläpp, dimljus i grillen, hårdare fjädring, 6 tum breda fälgar med speciellla navkapslar och kromade ringar, hårdare fjädring, "Popup" tanklock, kromade motorkomponenter (ventilkåpor och diverse prylar antar jag) på 390 V8. Till 1968 ingick även skivbromsar fram men dessa ströks från paketet just 1968.Var kan man köpa de böcker du hittar alla data i? I scott Drakes katalog(Sven Ullman) finns en bok som heter "Mustang production book" men detstår inte vem som skrivit den. Är det samma bok som "Mustang ProductionGuide" av Jim Smart och Jim Haskells?Om jag ser rätt i Scott Drakes web shop så heter "Mustang Production Book" egentligen "Mustang by the Numbers (1967-1973)" och är sammanställd av Kevin Marti (Marti Autoworks). Den innehåller produktionsdata för 1967-1973, som Marti köpte av Ford för många år sedan. Den produktionsguide jag hänvisade till är i två delar och ett resultat av ett långt och enträget arbete av Smart och Haskell i något som man kallar "In Search of Mustangs" och jag skulle ta de siffrorna för mindre tillförlitliga i förhållande till Marti's.Jag ska passa på att rätta mig själv, tillverkningssiffrorna för X-kod Mustanger är enligt Kevin Marti 477 HT, 189 FB och 67 CV, samtliga med C6 automat.Mitt bibliotek kommer huvudsakligen från eBay och till en del från olika swap meets, en liten del av böckerna har jag köpt från firmor som Mustang Unlimited, NPD, Sacramento Mustang, etc. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 20, 2007 Report Share April 20, 2007 Hej.En väldig rolig och givande läsning. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB April 20, 2007 Report Share April 20, 2007 P-O Olsson CMC 452 68 390 GT CabEr bilen din X- kodat?En av 67 Aldrig skådat førut Finns en fastback her; http://www.ponysite.de/x_code.htmHittade detta også; http://www.mustangmonthly.com/techartic ... dex17.htmlJohn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools April 21, 2007 Author Report Share April 21, 2007 Tack för länkarna John!Min bil har diskuterats tidigare :http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... ght=#46147Mvh. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.