daniel_sandberg May 5, 2007 Report May 5, 2007 Hej!Tog upp det här i en annan tråd men tänkte att jag skulle starta en egen istället.Det är så att min 68a med 289 som jag tror är standard men utrustad med en holley 500. På besiktning fick jag en CO-halt på 8,5 och den har förbrukat 2,5 liter/milen på den tank som jag mätte. Någon som har en liknande förgasare som kan hjälpa mig med någon typ av grundinställning av munstyckena? Citera
Ingo May 5, 2007 Report May 5, 2007 Först och främst är luftfiltret ok?Hur ser stiften ut ? Går bilen bra eller är den tungstartad i vissa lägen,misständer el dyl?Holley 500 är en tvåportare antar jag,och den brukar inte vara så grymt bestyckad orginal,men man kan ju ha ställt upp flottörnivån lite väl högt exempelvis.Har för mig att det var 50 cc axpump på den också ,är den rätt injusterad?minns inte vad det ska vara för huvudmunstycken orginal på den Citera
daniel_sandberg May 5, 2007 Author Report May 5, 2007 Luftfiltret är ok.Tändstiften bytte jag, 2 var svarta resten var fina.Den går bra och inga misständningar. På tomgång kan man höra att den vill bomma ibland.Har kikat upp vilka huvudmunstycken (strl 73) och i min sitter det 74. Du har rätt angående axpumpen. Har själv inte justerat den eftersom förgasarn satt på då jag köpte den.Flottörnivån ska ligga just under kikhålet antar jag?Modellen är 4412-3. Citera
Ingo May 6, 2007 Report May 6, 2007 Har haft ett par sådana där förgasare men den sista försvann 98 och den tror jag aldrig jag rörde.De jag hade på sjuttiotalet däremot skruvade man ju lite i.man kan fråga sig varför två stift var svarta ,men inte de övriga.kan du ha några tändkablar som spökar ?och accpumpen du har spel där?du kan ju prova att gå ner i munstycken om allt annat ser ok ut,men borde inte vara det med 6 stift som ser ok ut...höja tändningen max ger ju oftast lägre soppaförbrukning ,men bilen kan bli lite mer svårstartad varm.Men med så hög co så torde nog tändningen vara rätt så hög redan.vacumläckage är ju en annan ide som kan spöka till det lite.Chokar den ,brukar det ju resultera i att bilen är svårstartad varm. Citera
daniel_sandberg May 7, 2007 Author Report May 7, 2007 Det jag glömde skriva i mitt första inlägg är att jag har lyckats köra bilen på 1,5 liter/milen med en kompis orginalförgasare.Ska ner till garaget å kolla flottörnivån å sen kolla justerskruvarna igen. Skulle vara roligt att kolla hur tändningen står på den åxå. Citera
daniel_sandberg May 8, 2007 Author Report May 8, 2007 Stod å undersökte lite igårkväll. Fick låna en stroboskoplampa och skulle kolla tändningen. Blev grymt trångt för att AC:n var ivägen men såg att strecken var en bit bort från "läget". Hur ska man kunna se hur tändningen är inställd?Prövade att gasa lite och då försvann strecken ändå längre bort. Citera
Pelle cmc 375 May 8, 2007 Report May 8, 2007 Inte illa menat, men har du kopplat lampan till ettans cyl? Isåfall är det något som inte stämmer Du har inte någon påklistrad gradskala? Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 8, 2007 Report May 8, 2007 Hej.Det är också viktigt att du har rätt varvtal vid inställningav tändning, ca:1500 rpm och du måste också ta bort vacum slang från fördelaren, slangen skall stängas tilli den änden som var kopplad till fördelarens vacumklocka. Försök att ställa varvet med tomgångskruven eller att någon kan hålla gas, läs av, lossa fördelaren lite för attdu skall kunna vrida på den, så att du får märkningen rättpå svängdämparen. Akta dinna händer och fingrar så att du inte gör dig illapå kylfläktens vingar när motorn är igång, du kan börjamed att ställa tändningen ca: 7-8 grader före övre dödpungtd.v.s. (noll läget). Det är där det grova märkningen är på svängdämparen, dra fast fördelaren och prova att åka en bit, känns det bra så kan du låta tändningen vara. Om det inte är OK så är det sällan eller aldrig mindre tändning som motorn vill ha, alltså under 7 grader, oftast är det upp en bit till om det behövs någon mer ändring av tändning. Som grundinställning är det runt 7graders förtändningpå en standard motor typ 289, 302. Citera
daniel_sandberg May 8, 2007 Author Report May 8, 2007 Men det enda jag ser är flera streck. Antar att jag märker vilket som är det "grova" strecket?Glömde bort att koppla bort vacumet när jag kollade igårkväll. Får se om det hamnar mer rätt utan vacum. Har ju ingen varvräknare men får väl höja tomgången lite antar jag.Om det inte är ok så vill jag ha mindre tändning säger du. Åt vilket håll ska strecken på svängdämparen? Citera
Pelle cmc 375 May 8, 2007 Report May 8, 2007 Visst ser du flera streck men du har väl bara ett mitt för markeringen eller menar du strecken vandrar framför markeringen? Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 8, 2007 Report May 8, 2007 Hej.Det grova eller det streck som går helt igenom alltså obrutet över svängdämparen är det s.k. TDC stecket,eller det som jag kallade nollpungten, före TDC är den skalan som är till vänster sett när du står framförmotorn, det är den sidan som inställningen 7 graderskall göras. Gradstrecken kan vara svåra att se, du kan göra rentöver märkningarna med en bit smärjelduk eller ett mycket finkornigt sandpapper, torka av med en trasafucktad med en droppe olja från oljestickan. Man kan säga som förklaring till markering på svängdämparenatt så länge bilen (motorn) går är det före TDC. allså densidan som intällningen skall göras av graderna. Citera
Ingo May 8, 2007 Report May 8, 2007 Tänk även på tändföljden!!De flesta amerikanska v8,or har ju ettan vänster fram,dock ej Ford som räknar ettan från höger fram och går 234 efter samma cylinderbankoch sedan 5678 på vänster cyl,bank. sedan blir då tändföljden 15426378 Citera
Janne Holm CMC1740 May 8, 2007 Report May 8, 2007 Ett lite tips jag själv kanske har lite taskig syn men i alla fallså letade jag rätt på ca 7 graders förtändning och gjorde ett lite merkraftfullt streck med spritpenna för att se tändninspunktenfunka bra för mig i alla fall Citera
daniel_sandberg May 8, 2007 Author Report May 8, 2007 När jag tog bort vacumslangen och pluggade igen den så blev det andra bullar =) Tycker att det är grymt svårt att se. Höjde varvtalet något och hamnade på ca 5-6 grader. TDC var markerat med ett gult streck över hela dämparen så var inte svårt att missa.Jag gjorde ingen justering på tändningen eftersom jag inte såg helt precis hur tändningen stod lr något så bättre att låta det vara.Men har lagt märke till att vänster cylinderbank går jämnare än höger. Märks även att den fuktar asfalten mer på höger sida.Tänkte att jag skulle kolla på tändstiften på höger då för att se om något ser dåligt ut men alla såg fina ut. Ett är något oljigt på gängen. Bifogar bild. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 8, 2007 Report May 8, 2007 Hej.Ser väldigt OK ut, har du försökt med att bytta tillandra och kanske bättre stift, förslag från mig,prova att montera ACCEL U-Grove stift har litebättre egenskaper än dom vanliga. Övrigt kan det kanske vara på sin plats med eninvestering i framtiden till brytarlöst, detta ärvad jag tycker att du skall göra. Men som jag skrev i början så ser stiften ut attgöra sitt jobb bra, är du nöjd med inställningaroch funktion så rör inget som fungerar i onödan. Att det är olja på gängorna på stiften är inte heller fel, man skall inte torrdra stift, fuktarbak ur rören är normalt oftast är det kondenssom bildas av värme och kyla. Att det fuktar mer på ena sidan är också mycketvanligt om avgasrören inte har förbindning genomH-rör eller X-rör, avgassystemet skall eller börha en s.k. H-pipa för att motorn skall gå jämnare,d.v.s. mer ballanserat och framförallt renare. Citera
daniel_sandberg May 9, 2007 Author Report May 9, 2007 Tack för alla dina långa svar =) Varför jag misstänker att det inte är kondens som fuktar asfalten är därför att den stinker bensin om man står i mitt garage en kort stund bara på tomgång. Blir även "blårök" under taket. Så blev det inte med kompisens orginalförgasare.Men kommer på att jag inte tänkte på det när jag skulle parkera bilen igårkväll så kan ju ha blivit bättre. Ska iaf få låna en CO-mätare idag så ska bli spännande att se värdet.Edit:var lite trött när jag skrev det förra inlägget men tänkte lägga till att jag hörde ett "klickande" ljud när ja stod vid bilen och studerade tändstiften. Började lyssna efter det och upptäckte att det var förgasaren. Såg att den fjuttade ut pyttelite soppa ur acc-pumpmunstyckena.. Motorn avstängd och ingen rörelse alls vid den. Det kan väl knappast vara bra? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.