Mario May 5, 2007 Report May 5, 2007 Letar efter inkopplingsschema till varvräknare årsmodell 68.Jag tror den är av org typ då andra anslutningar är markerade med rätt färger. En grov svart tråd ur huset och en grov röd tråd.Är det någon som vet vilken som skall anslutas vart? Minus svart? Röd till tändspole? Eller skall tändspoleströmmen gå igenom varvräknaren?Står inte med på något schema i böckerna och hittar inget på nätet.Hälsningar CMC945Mario Bretschneider Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 9, 2007 Report May 9, 2007 Hej.Svaren bara haglar ser jag, på de tidiga Mustangerna65-66 gick späningen igenom varvräknaren, jag kaninte finna någon annan variant, du har även på 67-68 en kabel som går till tänspolen från tändningslåset. Kabeln färg är åt de rosa hållet, den kabeln har ett färdigtmotstånd inbyggt, den skall gå att dela någonstans påvägen. Lättast är att lyfta ur hela instrumenthuset för att seevetuella delningstället bättre, du kan också då se tändnigslåsets baksida lättare. Hoppas jag fått igång ämnet nu;) Citera
Nenne May 9, 2007 Report May 9, 2007 Det här är en del av de modifikationer man får göra för att sätta i en original varvräknare i en 69'a i efterhand om man inte vill byta ut kabelhärvor för en förmögenhet.Eftersom det inte sitter något kretskort bakpå instrumentet i de tidigare modellerna så borde detta vara den enda modifikation som behövs i det här fallet. Pass på ballastresistorn som sitter i den rosa sladden så Du inte kapar av den i onödan, jag vet inte exakt var den sitter men har en känsla av att den nog inte är lika lätt att skarva ihop som en vanlig sladd. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 10, 2007 Report May 10, 2007 Hej Neene.Uderbar man du är, det är härligt att ha en sådan somdu ombord, jag (vi) är tacksamma för dinna svar. Citera
Mario May 11, 2007 Author Report May 11, 2007 Tack för tipsen.Tyvärr så kan jag inte använda resitorkabeln då jag kopplat den till ett relä för att mata den elektroniska tändningen med rätt spänning.Om nu varvräknaren fungerar som en ampermeter och inte mäter pulser så kan den kopplas in på kabeln i mellan pertronixenheten och tändspolen men kommer nog att visa fel då spolen har högre effekt. Mäter den däremot pulser så är jag fortfarande tveksam till inkopplingen skall testa att kontakta Pertronix via deras hemsida.Mario Citera
pools May 11, 2007 Report May 11, 2007 Hej!För att installera en original varvräknare i en 68:a måste man modifiera elsystemetlite. Varvräknaren har ju lampor för laddning och oljetryck som ersätter mätarnai panelen. Det finns en artikel om detta i Mustang Monthly nr. 11, 1999. Det blir inte braatt skanna den men om du vill ha en kopia så skickar jag den gärna med post.Jag har själv installerat varvräknare i min bil enligt den artikeln, funkar perfekt!Mvh. Citera
Mario May 12, 2007 Author Report May 12, 2007 Skicka gärna en kopia på artikeln.Till:Mario BretschneiderNäckrosvägen 466931 DejeTack på förhandHälsningar MarioCMC 945 Citera
larwid May 21, 2007 Report May 21, 2007 Kommer nästa vecka![/quote Hej Jag har ungefär samma bekymmer med en existerande 8000 rpm orginalvarvräknare som visar för lite. Kan du möjligen även emaila schemat till mig också ?larswidell@hotmail.com Citera
pools May 21, 2007 Report May 21, 2007 Om varvräknaren visar för lite är det nog fel i mätaren. Den går att reparera,Jiges i Leksand kan. Har själv lämnat min för rep där, blev helt bra.http://www.instrumentjige.se/Men visst kan du få artikeln. Skickar den med e-post. Citera
pools May 22, 2007 Report May 22, 2007 Lars,jag har försökt att e-psta dig artikeln men filerna är för stora. Jag skickar med post istället.P-O. Citera
larwid May 25, 2007 Report May 25, 2007 Lars,jag har försökt att e-psta dig artikeln men filerna är för stora. Jag skickar med post istället.P-O. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.