Jump to content

Inkoppling varvräknare 68


Recommended Posts

Letar efter inkopplingsschema till varvräknare årsmodell 68.

Jag tror den är av org typ då andra anslutningar är markerade med rätt färger. En grov svart tråd ur huset och en grov röd tråd.

Är det någon som vet vilken som skall anslutas vart? Minus svart? Röd till tändspole? Eller skall tändspoleströmmen gå igenom varvräknaren?

Står inte med på något schema i böckerna och hittar inget på nätet.

Hälsningar CMC945

Mario Bretschneider

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Svaren bara haglar ser jag, på de tidiga Mustangerna

65-66 gick späningen igenom varvräknaren, jag kan

inte finna någon annan variant, du har även på

67-68 en kabel som går till tänspolen från tändningslåset. :?

Kabeln färg är åt de rosa hållet, den kabeln har ett färdigt

motstånd inbyggt, den skall gå att dela någonstans på

vägen. :roll:

Lättast är att lyfta ur hela instrumenthuset för att se

evetuella delningstället bättre, du kan också då se

tändnigslåsets baksida lättare. :shock:

Hoppas jag fått igång ämnet nu;)

Link to comment
Share on other sites

Det här är en del av de modifikationer man får göra för att sätta i en original varvräknare i en 69'a i efterhand om man inte vill byta ut kabelhärvor för en förmögenhet.

Eftersom det inte sitter något kretskort bakpå instrumentet i de tidigare modellerna så borde detta vara den enda modifikation som behövs i det här fallet. Pass på ballastresistorn som sitter i den rosa sladden så Du inte kapar av den i onödan, jag vet inte exakt var den sitter men har en känsla av att den nog inte är lika lätt att skarva ihop som en vanlig sladd.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen.

Tyvärr så kan jag inte använda resitorkabeln då jag kopplat den till ett relä för att mata den elektroniska tändningen med rätt spänning.

Om nu varvräknaren fungerar som en ampermeter och inte mäter pulser så kan den kopplas in på kabeln i mellan pertronixenheten och tändspolen men kommer nog att visa fel då spolen har högre effekt. Mäter den däremot pulser så är jag fortfarande tveksam till inkopplingen skall testa att kontakta Pertronix via deras hemsida.

Mario

Link to comment
Share on other sites

Hej!

För att installera en original varvräknare i en 68:a måste man modifiera elsystemet

lite. Varvräknaren har ju lampor för laddning och oljetryck som ersätter mätarna

i panelen.

Det finns en artikel om detta i Mustang Monthly nr. 11, 1999. Det blir inte bra

att skanna den men om du vill ha en kopia så skickar jag den gärna med post.

Jag har själv installerat varvräknare i min bil enligt den artikeln, funkar perfekt!

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Skicka gärna en kopia på artikeln.

Till:

Mario Bretschneider

Näckrosvägen 4

66931 Deje

Tack på förhand

Hälsningar Mario

CMC 945

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...