Stig September 23, 2003 Report September 23, 2003 Håller på att renovera en Mach 1 -70 och snart är det dags för att riva bakaxeln. Ska byta utväxling och även sätta i en lamelldiff men då börjar jag fundera på om jag ska byta drivaxlarna också. Det sitter 28 splines nu men frågan är hur mycket pulver dom tål. Motorn är en 351W bromsad till 405 hp och 580 nm. Skulle tro att 28 axlarna räcker till för vanliga gatdäck men om man sätter på gatslicks? 31 splinesade satt väl på alla big block bilar? Det gäller ju att välja nu innan man beställer diffen.Är det någon som har kört av en drivaxel på en gatbil? Hälsningar Stig Citera
Mange September 23, 2003 Report September 23, 2003 Ska du ändå köpa nya grejer så är det väl lika bra att klämma till med 31 splines. Kan inte se några direkta nackdelar förrutom prisökningen. Annars så håller väl 28 splines OK. Åker själv med 460 i en -69 Mach 1, iofs inte så våldsamt trimmad men på 11,5 tums gatdäck har 28 splines hållit fint. Har lamelldiff och dessutom 3.0:1 (vilket sliter onödigt mycket men ger en mycket behaglig känsla vid 90 km/h). Inte kört så mycket på klistrad stripp, men det har som sagt hållit för vanligt gatbus. Citera
Gäst September 23, 2003 Report September 23, 2003 Jag har kört 450hk på 28 splines och aldrig några problem.Men visst är det säkrare med 31.Det beror på vilken slutväxel du har dessutom??Ska du köra typ 4:11 utväxling så är det tveksamt!Tänk på att momentet ökar med samma förhållande som utväxlingen och det tar ju drivaxlarna uppExempelvisst från 3 till 4:11 är det en ökning på 27% i moment Citera
janne March 21, 2004 Report March 21, 2004 Jo , har kört av en 28:a axel.Med detroit locker 4.11 och 10 tums breda slicks.Körde ca 25-30 repor och det gick fint. sen bytte jag till ny lamell och tryckplatta. första starten efter de så lät det knak. Så nu letar jag efter 31:or. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.