Jump to content

Recommended Posts

Kände av slump att min bromspedal går att dra uppåt utan att det fjädrar emot. Känns slapp som en gammal amazonkoppling. Bromsen känns bra så funktionen åt det hållet är inga problem. Det är åt andra hållet, typ om man fastnar med skon/sulan i den då åker den med uppåt.

Har för mig att den fjädrat emot innan men är inte säker.

Om jag nu skulle dra upp den max så hoppar nästan tyckstången ur damasken.

Har inte pillrat bort damasken än.

Frågan är om det sitter någon segersäkring eller annat som låser tryckstången mot cylinderkolven?

Eller kanske har det suttit en returfjäder på pedalen som lossnat?

Har i och för sig inte hittat något på golvet och det ser ok ut på pedalstället.

Mv. Matte

Link to comment
Share on other sites

Hej.

I stort är det samma konstruktion förutom att bromsar kan

kombineras med servo, tryckstången har ingen låsning utan

skall vara i rätt längd, det finns dom som är fasta och sådana

som går att justera längd. :?

Att pedalen går att trycka bakåt kan betyda att stoppet är

deffekt, eller att det inte är något gummi kvar på stoppet. :roll:

Gummit har nummer 7583. ;)

Link to comment
Share on other sites

Supertack!!

Det måste var gummit som lossnat, det har ju blivit sådan skillnad på en gång. Konstigt ändå för jag har inte hittat nått på golvet. Kollade på pedalstället igår, såg inte den pedal-delen (den vinklade plåten) som gummit sitter på. Måste kolla ikväll och ta några foton på det.

Tack än en gång.

Mv. Matte

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget gummi eller ens något att fästa gummit på och har aldrig funnits på mitt pedalställ.

Jag tog därför bort damasken & drog ur tryckstången 2143 och längst ut på den så ser det i allfall ut på bilden som det är ett runt huvud med det är en skåra i huvudet och där så satt det en bit kvar av något som såg ut som en fjäderlåsning, du vet en sådan som sitter på drivaxlar och div annat.

Blir lite konfund när jag kollar sprängskissen, du ser kolven och dess två

tätningar och invid den bakre tätningen på bilden finns något som man inte riktigt ser vad det är, kan det vara en låsning.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Om du menar övre bilden och yttre ände så är det den

låsningen som skall hålla kvar allt i cylindern. :roll:

2143 sitter bara låst i pedalen och vilar med tryck

från den i skålen på huvucylinderns kolv innanför

gummidamasken. :?

Tryckstången från pedal till huvudcylindern skall bara

gå att demontera när änden lossats från pedalen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nej menar inte låsningen, den sitter precis som du säger i bakkant av cylindern i spåret för att hålla kolven på plats.

Jag menar den lilla svarta saken på bilden mellan tätningen och kolven i bakkant. Se bild.

Jag förstår att man inte kan demontera tryckstången utan att ta bort den från pedalen men det går att lyfta upp pedalen så mycket att tryckstången åker ut ur cylindern utan att för den delen behöva demontera den från pedalen. Vet inte hur många cylindrar till vanliga bilar (läs europeiska) jag renoverat under åren och det brukar finnas ett stopp som förhindrar att göra det jag precis gjorde, på pedalen eller dylikt. Men jag hittar ingen sådan.

Kan inte någon som har en 65:a eller 66:a gå ut i garaget och kolla ifall det går att lyfta bromspedalen?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har varit och kollat, det går inte att lyfta pedalen det sitter ett gummistopp. När jag ändå fått in min 50+ kropp under brädan tog jag med mig kameran, tyvärr blev inte bilden så tydlig och batteriet räckte bara till en blixt :cry: Ska försöka få bättre bilder men lovar inte förrän i morgon, ska gå till grannen på grillning nu :D

Link to comment
Share on other sites

En sån konstruktion finns inte på min.!

Hittade det hör inlägget "äntligen nere från pallbockarna"

ang byte tryckstång i mastern.

Precis som på min ska nog stången sitta fast i mastern.

Jodå - det var fel tryckstång! Den gamla var 19mm längre. Ska göra ett försök att flytta över den gamla eller så sågar jag av den nya och skarvar på med en mutter. Då blir ju pedalhöjden justerbar också om jag får till det rätt.

Är det någon som vet hur man får ur tryckstången ur mastern? Har prövat att dra men det behövs nog något knep...

Mv. Matte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...