Jump to content

Mystiska reg.nr


Darne

Recommended Posts

Hej på er.

Nu en fråga som inte alls har med Mustang att göra men som gett mig mycket huvudbry.

Var med min son i går och tittade på en BMW 320 på en mindre firma i Gbg. Jag kollade dagen innan reg.nr på Blocket med vägverket. Det visade sig tillhöra en Seat Ibiza. När jag frågade säljaren på telefon sa han att de på måfå gav varje bil ett reg.nr. när de byttes in. Jag fick direkt på telefon av säljaren det rätta nummret. Allt i övrigt gällande ägarförhållanden, miltal, service mm.verkade ok på bilen. Kunde dock inte släppa detta utan kollade när jag kom hem 5-6 bilar till av deras bilar. Alla hade på Blocket reg.nr som tillhörde andra fordon. Det kunde vara traktor, bilkärra mm.

Tycker detta verkar skumt men förstår inte vad firman vinner på detta?

Någon av er som förstår?

Darne

Link to comment
Share on other sites

Låter jättekonstigt tycker jag. Ger dåliga vibbar... Uschiamej :?

"de på måfå gav varje bil ett reg.nr. när de byttes in." Vadå? Bilen har väl för f..n ett registreringsnummer redan?

Vad vill bilhandlaren dölja egentligen?

Sedan är det många privatpersoner som säljer bilar med bortsuddat registreringsnummer. Förstår inte varför. Får jag inte reda på registreringsnumret på bilen så är jag inte intresserad, eller är jag ensam? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått en bil stulen en gång, till stor del beroende på att de svenska registreringsnumren och bilens chassinummer och därigenom mina personuppgifter behandlas som allas egendom, så jag är i alla fall botad från att skylta med registreringsnumret i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Identitetstölder i olika former är inte så vanliga i i Norden som ute i "stora världen" (tills vidare), men det förekommer. Man bör vara väldigt försiktig. Det finns väldigt många register nuförtiden, somliga vill dessutom tjäna pengar på det. Lätt att missbruka. Om man verkligen är intresserad av ett fordon, kollar man givetvis upp data innan man slår till.

Man kan väl identifiera fordonet på plats och ställe, man gör ju inte köpbeslut över internet. Jag är också försiktig med mina ID- uppgifter

Link to comment
Share on other sites

Regnummer nu för tiden förnyas inte, dom återanvänds. Det kan vara så att Ibizan inte avpolleterats innan numret gick till BMW:n, kanske. Hängde du med?????

Men ta det försiktigt, bilhandlare vettu........

Link to comment
Share on other sites

Man kan väl identifiera fordonet på plats och ställe, man gör ju inte köpbeslut över internet.

Det är ju smidigt att kolla upp ägare och ev besiktningsanmärkningar innan man reser för att titta på bilen. Oftast kan man väl också ringa och prata med ägaren och ev. då få bilnumret så att man kan kolla med bilregistret innan man åker och tittar.

Hade dock inte en aning om att tjuvarna var så förslagna så man blir bestulen bara för man har en annons ute. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Intressant diskusion. Vi som håller på att editera klubbens hemsidor har diskuterat samma sak nyligen. Jag raderar inte reg nr på foton på region syds hemsida eller i de artiklar som jag skriver för Mustang Forum. Anledningen är att bilarna syns ju på träffarna (och ute i trafiken), så är det någon som vill ta reg numret så kan man ju göra det då. Enda undantaget är om det är bilder från racetillfällen eftersom jag inte vet vad som gäller för försäkringen.

Men är den allmänna uppfattningen att ni inte vill att skyltarna visas så får jag kanske ändra mig. Tyvärr blir kanske resultatet att färre bilder publiceras på websidan eftersom det trots allt är en del jobb med att ediera varje bild.

mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ni tror alltså att det inte behöver vara något skumt utan av säkerhetsskäl

som de inte angav rätt reg.nr på blocket. Jag fick ju gällande reg.nr direkt när jag ringde säljaren som sen stämde både hos vägverket och fysiskt på bilen. Tidigare ägarförhållanden stämde också enl.vägverket.

Darne

Link to comment
Share on other sites

hajar inte allt... Vad kan vara konstigt att visa regnumret??

Om någon ser en annons på en bil och genom numret får reda på ägaren, är väl inget konstigt. Jag kan ju annars bara ringa och få reg.numret och är då på ruta ett igen.

Eller så får jag ju adressen efter samtal, kolla telefonnumret etc.

Så faran med regnumret som ju alla kan läsa på gatorna förstår jag inte ( men å andra sidan bor jag ju i Fjollträsk....)

:--

Link to comment
Share on other sites

Glömde säga att det är en förmedlingsfirma så de kanske vill skydda ägaren?

Men varför då alls sätta ut reg.nr i annonsen ?

För Blocket kräver väl inte det?

Jag förstår ingenting???!!!

Link to comment
Share on other sites

Det händer också att man plockar upp registernummer i trafiken, tar reda på ägaren, och sedan blir man uppringd av "nån som är intresserad av att köpa bilen". Nån kanske kommer å tittar på bilen (om ägaren kan tänka sej sälja / visa bilen), och vips äker du dit. Plötsligt en natt försvinner bilen. Då har "köparen" varit på besök. Innan besöket har han "lånat" registerplåtar från en annan bil i närhete

Jag är i.a.f. väldigt försiktig och alltid lite misstänksam när nån blir lite för intresserad av min egendom, också om jag verkligen håller på att sälja vill jag ha koll över läget. En seriös och ärlig säljare är oftast tillmötesgående och svarar gärna på frågor, men man bör respektera säljarens önskemål också.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla synpunkter.

Vi släppte dock det hela och han inhandlade en 855 T5:a i stället.

Dom är ju Fordägda så det är ju en liten bit på vägen til Musse.

Darne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...