May 27, 200717 yr comment_40188 Hur gör ni?Mustang GT och V6:an är ju gjorda för att köra på amerikansk "Regular" (87 oktan) bensin. Manualen sid 209 säger att:"Premium" unleaded may cause these problems to become more pronounced. ...och med problem syftar de på "starting, rough idle or hesitation driveability"*Premium unleaded syftar på oktantal 92-93 i USAKan det leda till problem i längden i Sverige i och med att man tankar 95? (det finns väl inte bensin med lägre oktantal tillgängligt i regel?...)
May 27, 200717 yr comment_40195 Man anger oktan-talen på olika sätt i USA och i Europa, i denhär tråden kan du läsa lite mera om ämnet: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... ight=oktan
May 27, 200717 yr comment_40198 det innebär att 95 bensin är för högoktanig om man ska lyssna på manualen, nån som har hört något om problem med detta? annars skulle man kunna åka över till Danmark och tanka deras 92-oktaniga bensin så hamnar man nog rätt
May 27, 200717 yr Author comment_40209 Man anger oktan-talen på olika sätt i USA och i Europa, i denhär tråden kan du läsa lite mera om ämnet: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... ight=oktan Aha då blir det inte så stor skillnad som det låter, men en viss skillnad än dock... Av allt att dömma så verkar ju inte det skapa problem.
May 27, 200717 yr comment_40210 Att tanka högre oktantal än bilen är byggd för är inte skadligt för annat än plånboken. Om en bil t.ex. kräver 95 oktan är det ingen mening att hälla i 98 oktan.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.