Jump to content

Kamvärden 5.0


ThomasFB

Recommended Posts

Gentlemän!

Är det någon som har en förteckning över ORIGINAL kamaxlar för en 5.0/302 spis? Jag skulle vara intresserad av att veta specs på hydraulrullar som var originalmonterade i en 5.0 / 302.

Tror att det tillverkades en 225 hästars H.O- motor nångång i slutet av 80-talet (eller har jag helt fel här?) .

Jag letar efter originalspecs på dom 2-3 "häftigaste" (hahaaa :--) slipningarna för en 5.0 /302, samt den kam som satt i den motor som hade den högsta statiska kompressionen.

Finns det nån link på nätet kanske? Kan "Calle" hjälpa?

Link to comment
Share on other sites

Tackar allra ödmjukast, just vad jag behövde.

F.ö. intressanta siffror. Titta på utblåsdurationen jämfört med insugssidan :shock:

Nu skulle det vara intressant att veta original statiska komp.förhållandet i respektive motor.

Kan nån hjälpa?

Link to comment
Share on other sites

1987-93 finner jag 9.0:1 på samtliga 5.0L H.O motorer. Finns data på detta med samt cc-volymer för de olika årens toppar mm. Kan scanna dessa och pm:a till dig om du vill, behöver ju inte reta copyrightnissarna ännu mer.

Link to comment
Share on other sites

Kanske borde man skaffa lite Fordböcker....

Topparnas cc vore intressant att veta. Kommer att använda alutoppar, men som referens kunde det intressera att känna till std värden.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Har nån där ute erfarenheter av F1ZE-AA i hotrod sammanhang?

T.ex med 16 st 1.7 rullvippor, 8 st 1.7 + 8 st 1.6 vippor, dualplane insug o. 4bbl förgasare?

H.O kammen/-arna funkar bra.

Jag har portade orginal HO E7E toppar och 1,7 vippor. I fjol med orginalkam och i år med B303. Orginal funkade riktigt bra, 12,93! Med B303 varvar den mer och ger mer effekt över 3500rpm, inget tidkort dock.

Med 1,7 vippor på alla platser och AFR165 toppar testade Car Craft fram 400häst, det var nog med förgasare tror jag.

Calle

Link to comment
Share on other sites

Har nu B303, lite hotrod-tomgång, men ganska acceptabel.

Hur är det med F1ZE, är det jämnare tomgång med den än med B303?

Bilen är mycket ljudlös, skulle villa ha en jämn tomgång också.

Kombinationen med B303 ger nu 359 hp @ 5900 rpm. Tappar antagligen lite med F!ZE från toppen....

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...