ThomasFB June 10, 2007 Report June 10, 2007 Vilka Fox- modeller hade 5 bultade hjulnavar/fälgar som original? Verkar vara väldigt många ex. med 4 bultade.... Citera
ThomasFB June 10, 2007 Author Report June 10, 2007 Så väldigt sällsynt med 5 bolt då, eller? Håller 4-bolt grejerna ihop om man börjar gasa med hottad motor och eventuellt gatslicks? Blir det lagerproblem och rasade diffar? Är det 7/16" eller 1/2" hjulbultar. Har inte erfarenhet av std. prylar på Fox. Det skall bli 5 speed manual, men ser ingen idé att förköpa sej på overkill- bitar som inte behövs. Citera
1096 June 10, 2007 Report June 10, 2007 Du bör ju ändå byta drivaxlar och diff så då är det väl en smaksak om man kör 4 el 5 bult. Finns ju en del Foxåkare här som kan det där... Citera
87gt50 June 10, 2007 Report June 10, 2007 Dt är inte bultarna som är problemet, det är splinesen på drivaxlarna i originalutförandet (28). jag åker numera 33 splines, men fortfarande 4bult. Det är 1/2"-20 bultar.Alla axlarna är 8.8, så innehållet är detsamma i övrigt. Tror SN-95 hade något annorlunda längd på drivaxlarna än fox./Jocke Citera
ThomasFB June 11, 2007 Author Report June 11, 2007 OK, sen kommer vi till problemet 4- bultar framtill - 5 bultar baktill. Blir givetvis problem om man vill ha likadana fälgar runt om. = Nytt också framtill... Är det så, att standard 8.8 inte pallar för mera än 250- 300 Hp? Fick ihop en motor förra veckan, som har lite mera pulver än det.... Citera
mogge June 11, 2007 Report June 11, 2007 Jag har kört med orginal axel på min bil i 2 säsonger, dock renoverad! Har funkat kanon tills i våras då diffen lämnade in , efter 2000 mil.Måste nog säga att orginal axlarna håller riktigt bra! Så länge man håller sig borta från klistrad bana å 6000 rpm i starten.Jag e lite nyfiken vad har du för sportig motor ? Citera
87gt50 June 11, 2007 Report June 11, 2007 Jag skulle nog säga att man lever i gränslandet ifall man kör fullvikt på bilen, och får fäste, redan vid 250 hk, med original axlar. Det kan hålla hur länge som helst, jag tror jag klarade ett hundratal rundor innan den gav upp inne i diffen, i splinesningen. Med andra axlar o ändlager, annan cover med stödbultar till lageröverfallen, svetsade rör mot huset, så finns det folk som åkt jä-ligt fort med 8.8... Vad är det du tänkt köra, vad väger bilen, och hur mycket effekt? Överladdning Är det original låda du ska ha kopplat till så har du en flaskhals där annars när det börjar hugga i lite.../Jocke Citera
ThomasFB June 14, 2007 Author Report June 14, 2007 Ähh, det är ett "mellanversernaprojekt". Kom över ett antal Ford teknik och delar då en kompis lagt av med sin firma. Tänkte skaffa en Fox att ha kul med. Plockade ihop en fungerande motor av ett preparerat, nytt shortblock jag skaffat tidigare för fruns 65:a (5.0 med hydraulrulle). Jag har en Tremec 5 speed och en World Class T5 låda man kunde använda. (Vet inte om WC lådan pallar för vridet, kan sätta den i Early Fastbacken senare). Bromsade motorn till 331.4 kW @6080 rpm, för lite för dragracing, men kan vara kul att prutta omkring med. Jag känner mej själv så bra, att om bilen eventuellt blir av, finner jag mej säkert sidsteppa kopplingen på startlinjen. Alltså, vad borde man göra baktill på en Fox, utan att gå till överdrift, för att det skall hålla och greppa? Blir kanske lite konstigt att plocka i en 8 3/4 Chrysleraxel Jag har som sagt inte erfarenhet av Mustang-chassi, 65:an rullar på vanliga gatdäck, så det har ingen betydelse vad det finns i drivlinan där, det håller nog. Citera
87gt50 June 14, 2007 Report June 14, 2007 #Byt till polyurethanbussningar överallt, det är ett måste. Originalen håller max hyfsad suddgummihårdhet, skulle kanske funka att kasta på fröken så här i skolavslutningstider, men inte till nåt annat.#Boxa upp originalarmarna. Enkelt att fixa när man ändå har dem ute för att byta bussningarna.#Helsvetsa rören mot klumpen#rear end cover med stödbultar till lageröverfallen. Skonar utväxlingen om inte annat.#C-clips eliminators. Ett måste om du åker originalaxlar, ett krav om du åker spole med demsamma. Jag är glad att jag hade dem på när jag drog av min ena drivaxel. #Förstärk gärna bärarmarnas infästningspunkter. Svetsa åtminstone alla skarvar som bara är punktade/pressade. Det finns annars en uppsjö av kit för just detta.#Glöm inte hjulbultarna. Bör bytas. Kvickt gjort även utan press, och en bra försäkring att de inte går av. Jag använder själv ARP, då jag hört att Moroso gärna är lite för mjuka. Hoppas detta leder dig en bit in på vägen mot total dragracingfeber, säg gärna till om det är nåt annat du undrar över. Ta i trä, men med de punkter jag angivit ovan åtgärdade har jag inte haft några problem.mvhJocke Citera
87gt50 June 14, 2007 Report June 14, 2007 Förresten, 450hk är inte för lite effekt, jag har skitkul med 250-300!! Se bara till att behålla de 3 pedalerna så kommer du med att ha roligt!!mvhJocke Citera
ThomasFB June 14, 2007 Author Report June 14, 2007 Det handlar väl mera om återfall. Det finns alltid stora planer, men det är lite si och så med energin. Egentligen borde man lägga av helt. Mustang är lite obekant material, jag har mest jobbat med hästvagnschassi, typ MoPars A, B och E body. Fjäderpackor och vridstavar är annorlunda än spiraler och länkarmar.FoxMustang kan ha vissa fördelar, inte minst prismässigt, jämfört med Muskelmopar. Ingen med förstånd vrålgasar med Hemi eller uddamotorer numera, och nyare Chryslercorp. produkter är inte intressanta. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.