Jump to content

Ventilhusmontering C4 ?


Recommended Posts

Hej,

Var på väg att installera ett shiftkit av enklare modell i min C4 (av 70-års modell med skruvbar modulator). Jag öppnade tråget och tog ur ventilhuset men jag vågade inte öppna det utifall allt bara skulle fara iväg så jag gav upp, bytte filter och satte ihop allt igen.

Men nu drar bilen hela tiden oavsett växelläge.

Den långa ventilen (den förmodade "Manual Control Valve") var ju egentligen det enda som kunde ju röra sig in och ur ventilhuset och det kändes oklart hur "Manual Control Valve" skulle passas in mot föraren i huset.

-Någon som har nåt tips om hur detta ska monteras och om jag ev gjort nåt annat klantfel?!

-By the way, nån som har ett bra och billigt ventilhus över så kanske jag vågar ge mig på det istället : )

Mvh / Pelle H

Link to comment
Share on other sites

Växelföraren i lådan skall passa in mellan de 2 första cylindriska bitarna på "manual control valve"

Du måste ha missat få dit växelförararmen korrekt när du monterade huset.

Syns tydligt på denna bild

Detta ventilhus är till salu och är moddat med okänt shiftkit

Kommer från 1970 C4 det också

delar010_194.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Nu funkar växellägena och bilen växlar men KICKDOWN funkar inte!

Jag har inte ens rört modulator eller länkage...

Har jag missat nåt mer?

En annan fundering: Kan man suga ur växellådsolja, t ex ur påfyllningsröret? Det blir ju rätt kladdigt att dränera så pass mycket olja genom tråget.

Mvh / Pelle H

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Nu funkar växellägena och bilen växlar men KICKDOWN funkar inte!

Jag har inte ens rört modulator eller länkage...

Har jag missat nåt mer?

En annan fundering: Kan man suga ur växellådsolja, t ex ur påfyllningsröret? Det blir ju rätt kladdigt att dränera så pass mycket olja genom tråget.

Mvh / Pelle H

Visst kan man det vid ett "enkelt" oljebyte.. men tanken är nog att man vid normal service tar ner tråget... rengör, byter filter och sen olja...

Link to comment
Share on other sites

Jag har ny olja i lådan. Och det kostar ett antal liter varje gång man öppnar lådan.

Jag monterade först ventilpaketet fel enl ovan, fyllde på och provkörde och fortfarande funkar inte kickdownen :evil: .

Så jag får väl öppna igen och se om jag missat nåt med downshift ventilen eller vad det kan vara...

TIPS emottages tacksamt!

Mvh / Pelle H

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...