Jump to content

Recommended Posts

Ni som har bytt ut era holley mot edelbrock hur upplever ni skillnaden.

hur är dom att jobba med.Fram med åsikter bra och dåliga.

Jag har funderingar på att byta ut min 3310 mot en 1407

Skulle därför vara bra med lite tips.

Hej.

Svaren bara haglar ser jag, jag vill nog påstå att val

av förgasare är som baken, delad, oftast är det också

rycktesspritt om vilken som är bättre än den andra o.s.v. :(

Jag skall inte styra ditt val av förgasare, min personliga

uppfattning är att om man lyckats få till en förgasare att

fungera 99% så har det ingen större betydelse vilket

fabrikat det är. 8):shock:

Jag har skrivit tidigare i ämnet förgasare, jag har också

efter alla år med Mustang förstått att den förgasare som

motorn utrustats med är den bästa, för att ge dig ett vettigt

utlåtande så har Carter nu mera Edelbrock många fördelar

då den är lättskruvad på plats i bilen vilket inte Holley är. :?

Men i bestycknings syfte så är dom likvärdiga i utbud, man

kan kanske påstå att kunskapen om förgasare styr vilket

val av märke man gör, om du känner för att montera en

Edelbrock gör det och ta in allt du kan om förgasartypen,

det är aldrig fel att montera en sådan bara du väljer rätt

cfm storlek. :roll:

Som säkert du och alla andra vet så är det bara dessa två

märken som har sin fullkomliga historia i race och tävlings

körning, det är kanske därför vi vill ha en sådan förgasare. 8);)

Hej!

Jag hade nog valt en Edelbrock 1405 (600 cfm) istället för 1407 (750 cfm). Edelbrock är lätt att kalibrera (byta munstycken och nålar) utan bränsle spill. Komplettera med en Filter King tryckregulator och filter som Du justerar in bränsletrycket på till 3-4 psi så sparar Du en hel del bränsle.

Mvh

Anders

Hej igen,

Hur ofta kör Du på 6500 rpm? Du kanske tappar någon eller några HK över 6000 rpm om Du har en 600 cfm istället för 750 cfm men å andra sidan får Du ett mycket bättre vridmoment vid lägre varv med den mindre förgasaren. .

Mvh

Anders

Hej jag hade en Edelbrock 1406 600cfm på min trimmade 289:a bytte till en Holley 650dp och det blev en avsevärd skillnad,bilen blev mycket rappare :twisted: men tyvärr även törstigare.Åker du mycket cruising med bilen och väljer E-brockarn se till att ha en värmeavledande platta mellan insug och förgasare då E-brockarn har flottörhuset inbyggt i förgasarhuset och lätt blir varm("kokande soppa")

E-brockarna tror jag inte flödar det dom säger så väljer du en sån skulle jag ha valt en 750 eller varför inte en Holley 750 vacum.

Fordar tycker om mycke förgasare och har du en Cleveland 4v så mata den riktigt.Mvh/Gresse

På min Cougar med 351C 2V cylheads med 4v insug edelbrock + 1405 edelbrock 600 cfm samt snäppet vassare kam än original. SAmt elektronisk tändning.

Den går kanon,, bra tomg. bra ryt, ingen tendens till ryck eller bludder Har visserligen inte varvat uppåt 6500 tror jag men säkert 5000.

Ritar svarta streck från 50 km om platta i matta,,,

//T 8)

En kompis till mej hade en 351 2v med portade toppar och vass hydraul kam,varvade över 7000 och gick som fan.Han hade en Holley 750dp med proform hus.En cleveland ska varvas :twisted:

Jag kör nu med 750 vacum=3310 den funkar bra men jag var nyfiken om något annat fungerade ännu bättre,jag har en 750dp liggande men den har ingen ford kickdown kanske skall prova den ändå.

Det som är gjort med motor/bilen

351 cleveland

4v toppar

Torker insug

Trw 2379

comp xe 284 kamaxel dur 0,50 240-246 lyft 584-588

10 tums turbin

3,70 utväxling

Msd 6al

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...