Jump to content

Motorkraft


Djin

Recommended Posts

Hejsan alla.

Har precis nyligen registrerat mig här och har en fråga till er angående motor-kraft.

Det är så att jag skall införskaffa mig en Mustang och har hört "experter" säga att 289an är alldeles för slö och tråkig. Trycker man på pedalen så händer inget. Jag har själv aldrig provat en 289a eller mustang i huvudtaget. Har hittat en bil med en 351 i och säljaren säger att bilen rusar fram så fort man tittar på pedalen. Vilket det skall vara.

Men stämmer det att 289 och 302 är sega motorer?

Tycker bara jag ser sånna ute på marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Det beror inte bara på motorvolymen om den är slö eller inte.

289-302= 5 Liter eller 351= 5,7 Liter.

Båda finns med 2 port eller 4 ports förgasare.

En 289-302 går att skrämma upp enklelt och förhållandevis billigt.

4 portsförgasare, 4ports aluminiuminsug, vassare kam elektronisk tändning för en 8-10 000:- så är den riktigt pigg, lägg till en 12 000:- på aluminiumtoppar så är den allt annat än slö. Gäller även 351:an.

Sedan är det inte bara motorn som påverkar om den är slö eller inte.

Växellåda och bakaxelutväxling påverkar en hel del.

Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Min bil har en helt standard 289 med 2-portsförgasare, automat och 2,79:1 i bakaxeln. Den är väl inget raceråk, men jag skulle absolut inte kalla den slö heller. Med standardkammen har den väldigt bra bottenvrid, men kroknar runt 4000 varv.

Jag har inte mätt vad min bil gör 0-100 km/h på, men i tester från 60-talet brukade det hamna på drygt 9 sekunder, vilket var ganska snabbt på 60-talet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...