Jump to content

Ryker från oljepåfyllningen?


Mattias cmc 1746

Recommended Posts

Har problem med att det ryker en hel del från vevhusventilationen/olje påfyllnings röret. Vad kan detta bero på? Den läcker även rätt så mycket olja under bilen när man stänger av den. Ser ut som det droppar längre bak på motorn, har inte hunnit gå under bilen och kollat än. (Har bara haft bilen i några dagar) Olje trycksmätaren verkar vara sönder också.

Nån som har nån idé om vad det kan bero på? :?

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att det läcker ut kompression i vevhuset, pga. tex. slitna kolvringar.

Okej, låter som det kanske är bra att byta ut andra delar i motorn också om man ändå ska byta dom ringarna då va?

Idéer på vad som mer behövs bytas när man ändå river motorn mottages tacksamt :roll: Antar att man kan byta massa packningar mm va? Är inte så jätte grym när det handlar om motorernas inre.

Link to comment
Share on other sites

Jag har beslutat mig för att riva ner motorn och en kompis kommer hjälpa mig som kan lite mer än jag om detta. Men jag undrar vad som kan vara bra att byta när man ändå har isär motorn?

Jag funderar på ventiler, kan det vara bra å byta? Är väll så att man även måste byta ventil säte då va? = Krångligt?

Vipparmar, stötstänger? Vevstakar och lager till det?

Kam axeln ska man väl inte behöva byta ialla fall eller? Men kanske lagrerna till den?

Ni får gärna komma med tips på vad som kan vara bra att byta. Men mycket ser man väll sen när man plockat isär den vad som är dåligt.

Det jag tänkt att vi ska byta är iallafall kolvringar, kanske kolvarna, lite lager, alla packningar mm.

kanske är bra att byta kamkedjan också?

Som sagt, har aldrig plockat isär en motor innan, men nån gång måste vara den första 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ja det är krånligt att byta, säten, kamlager. Ifall du hade tänkt att göra det själv. Det krävs en del special verktyg. Men ser lagren till kammen bra ut. Varför byta. Samma med ventiler och säten. Ser det bra ut. Helt onödigt. Tycker jag. Vev o kam ram lager. Bör kontrolleras noga. Byts för säkerhetsskull. Glöm inte att kolla om det är STD eller ÖVD. Mycket viktigt. Vippor, Stöt stänger går att tvätta, och åter använda. Fast allt måste kollas. Det viktigaste är en ny oljepump. Det bästa du kan göra att köpa en bok , om hur du skall göra. Det finns en massa böcker att köpa. Hansen Racing har böcker. eller margee bok shop. Eller på marknad. Det är bar och välja. Lycka till. Berra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...