Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Hur får man ur tryckstången ur kolven på en Mastercylinder.

Det är manuella bromsar på en 66:a det gäller. Stången är rörlig men det går inte att få ur den.

Mvh

Mats Östberg

cmc 1996

Om man läser i 1968 års shop manual (det borde vara snarlikt på -66, även om -68 har tvåkretsbroms) så står det "The push rod cannot be removed from the master cylinder". Det ser ut att vara någon form av fjäderring i änden av tryckstången (bilden visar ju ingen originalstång, men det måste väl se likadant ut i änden): http://www.virginiaclassicmustang.com/c ... emid=BK232

På något sätt måste det ju gå att få isär det, för när man köper en ny huvudcylinder får man väl inte med tryckstången, eller? Jag har faktiskt inget bra svar på din fråga.

Tyvärr har jag varken bilder eller en detaljerad beskrivning av detta men, när jag satte ihop detta på min bil så var det bara att trycka ihop dessa delar. Dvs, stötstången var helt rak utan några låsanordningar och det var bara att sätta in den i huvudcylindern. Så jag antar att den borde gå att ta loss på samma sätt, dvs dra rakt ur. Min bil är en 68 med bromsservo, har ingen aning om det finns olika varianter, men jag köpte en ny huvudcylinder på Hansen och de hade bara en modell.

Hej Där. Jag bytte min Huvudbromscylinder på 65an i förra veckan. på Stången satt en plastlåsning i Bromskolven som fjädrar i hop när du drar i stången men det krävdes nästan våld för att den skulle lossna. Kämpa på