Jump to content

Recommended Posts

Köpte en -74, Mustang 4- växlad låda till en V-sexa.

Trodde inte det var mycket skillnad på årsmodellerna. Jag har en -76.

Men 74- ans har helt annan kopplingsarm. Startmotorn sitter på motsatta sidan. Sprängkåpan på min har utvändiga bultar men 74- an har invändiga. Har jag fått en växellåda till den 4 cylindriga, eller är det sån skillnad? Någon som vet? Mvh Cam.

Efter att ha bläddrat lite i Haynes och Chilton-böckerna så verkar det inte se ut att vara nån skillnad på själva lådan, utan bara kopplingen.

Friction-plate diametern skiljer en aning.

8.5" på 2300cc 4:a, 9.5" på 2800cc V6, 10" på 5L V8

Samt ska det finnas en gul identifikations-färg på plattan för 4:an, och blå för 6:an.

Själva kopplingslänkaget ser lite annorlunda ut också beroende på modell.

Det finns en bild, men jag har inte tillgång till nån scanner.

Är ingen expert på detta, utan läser bara innantill från böckerna. :?

  • 3 weeks later...

det finns två olika v4-växlade lådor till m2:an, en är amerikansk tror det va 11 splines in och en tysk som har tror det va 21 splines in, det skiljer massor på svänghjulen till fyran är det ca 4 cm tjock och till 6:an är det som ett vanligt ca 1cm

// Micke

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...