Jump to content

Recommended Posts

Hej, det är så att jag har en Mustang -65 HT med 302:a som är lite trimmad med Edelbrock Performerinsug, Edelbrock 600 förgasare samt headers och dubbelt 2½" avgassystem.

Problemet jag har är att den går väldigt fett, stiften är svarta och den drar 3-4liter milen. Den går bra men aningen ojämnt vid jämnt gaspådrag, dör gärna vid kraftiga inbromsningar.

Jag har kollat fördelarlock, tändstift (Bosch Platinastift), tändkablar, bytt till ny tändspole, men jag tror helt enkelt det är något med förgasaren som behöver bytas ut / justeras.

Då jag tycker om att meka själv så undrar jag om det finns någon i stockholm med omnejd som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig för en vettig peng. Gärna då visa lite hur saker o ting fungerar då jag endast har koll på mindre grejor (MC, Moped).

Jag bor i Stockholm, och all hjälp mottages varmt....

//Erik

0709487088

Sven, tack för ditt tips!

Jag kör helt utan choke, jag har en elchoke som ej är inkopplad...

Men jag ska dubbelkolla att den är stängd, så jag verkligen vet!

Sorry, jag förstår men skrev fel...

Ska kolla det imorn när jag ska pilla med bilen..

Det ska ju vara helt öppet framför portarna, då är det som det ska vara väl?

//Erik

Hej

Som Lars skriver så är det nog så att den behöver bestyckas om. Kolla även så att flottörhusnivån är rätt. Om den är för hög kan motorn gå väldigt fett. Det är ganska enkelt att justera in.

Jag hade en 69 Mustang med småvass motor i för 7-8 år sedan och den hade en Holley 600 förgasare som den gick väldigt fint med. Körde Västerås-Landskrona på strax över litern och vid blandad körning runt 1,5 liter/mil om man inte lekte...

Visserligen hade jag 2,80:1 i bakaxeln, det hjälpte ju bränsleförbrukningen avsevärt.

Egentligen så räcker det bra med en förgasare som inte flödar mer än ca 500 cfm på en småblockare som är ganska original.

Tag kontakt med Lars, Mustangentusiast sedan många år och en erfaren mekaniker vad jag vet.

Lycka till

mvh

Andreas Holmgren

cmc 924

Landskrona

Du menar Lars Oscarsson? Har du nåt nummer man når honom på?

Det låter som om jag behöver kolla över min förgasare endel, har hört att felinställd flottörnivå även kan orsaka att den dör vid kraftig inbromsning...

Nu drar bilen 4-5Mil blandad körning med endel gas, vilket inte är sådär kul :(

Jag har en C4 samt 2.80 eller 3.00 bakaxel... Så den borde inte dra så mycket...

Hej

Ja, jag menar Lars Oscarsson. Vet inte om du är medlem i Mustangklubben, isåfall finns hans telefonnummer i medlemsmatrikeln. Annars kan du göra så att du kan skicka ett personligt mail till honom genom att trycka på e-mail ikonen i Lars inlägg här ovanför.

Det mailet kommer enbart till Lars och syns inte här på sidan.

mvh

Andreas

Jag fick tag i Lars Nummer Genom en annons i Säljessidan!

Jag provade igår att "steloperera" chokespjället i öppet läge, men det gjorde ingen skillnad... Men med lite tur kommer jag o Lars på något bra när vi ska kolla på det framåt helgen!

Nu verkar det som bilen är kurerad.

Förra ägarna hade skruvat båda luftskruvarna i botten, samt brutit av spetsen på nålarna för mera soppa, men då flödar de ju hela tiden.

Så slutsatsen blir att bilen går lika bra om inte bättre, och den drar mycket mindre. Drog typ 10 liter dit och 3 hem med mera gas på hemvägen :)

Den sotar inget heller, stort tack till Lars för hjälpen

//Erik

Jag har märkt idag att den fortfarande inte går perfekt, behöver nog lite andra nålar men det börjar närma sig, men den går mycket jämnare, dör ej vid kraftiga inbromsningar längre, samt går att starta utan att den dör och bygga upp soppatryck igen då den flödade soppan rakt igenom...

Ryker inget svart heller, idag blev det nya olja + filter o annat fix :)

Tänkte komma till Onsdagsträffen i veckan så kanske man kan få ytterligare synpunkter o tips..

Den drar väldigt mycket mindre och är mycket "snällare" :)

Jepp, ska se till att de 2:orna som jag fick på bes ska släckas i veckan så man kan köra med kärran :D

Ska fixa vidare imorn!

Tack för all hjälp, nu förstår jag väldigt mycket mer hur förgasaren fungerar tackvare Lars... :)

//Erik