Jump to content

MachII ?


Radioman

Recommended Posts

En okunnigs fråga. Det gällde en diskussion på jobbet.

Finns det en Mustang MachII ? Mustang II vet jag finns, den kom ju -74 och allt var bensinkris och smogmotorer mm. Men MachII ?

Det är väl MachI även om den ändrade karossutseende... var det -72? Den gula mussen i den första filmen "Blåst på 60 sekunder". Var det en MachI?

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt, från -74 kallas dom för Mustang II och det var även då som den "lilla" karossen kom.71-73 var dom i stort sett lika men några mindre förändringar på -73an, bla. andra kofångare pga. ändrade krockregler.

Men Mach1 heter det fortfarande. Någon som vet mer får gärna rätta mig men jag har fått för mig att Mustang II-orna med V8 blev Mach1-or. :roll:

I orginalfilmen från 1973 var det faktiskt en vanlig Sportsroof från -71 som var med i filmen, ombyggd för att se ut som en -73 Mach1. Om man tittar noga i filmen så är det några detaljer som inte stämmer på bilen, bla. -71ans Mach1-kofångare men -73ans grill... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det ska vi väl vara tacksama för, att ingen av dom kom i produktion. :D

Mach3-an såg ju visserligen ganska skaplig ut, det finns ju vissa likheter med karossen som kom -94.

Mach2-an däremot är ju nästan ett plagiat av Corvetten från samma period, iallafall fronten... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kul att det sviktar lite :D

Min jobbarkompis hade åkt med i en Mach II när han var ung sade han. En annan kollega, som faktiskt ägt en Mach I från 1970 sade inte emot. Han trodde sig också ha hört om Mach II.

Jag antar, efter denna reningsprocess, att det nog var en Mustang II han åkte i? Den var väl dock inte så häftig eller? Den första kollegan tyckte den var effektstark och häftig. Fan han har ju inte åkt med mig ännu, stackarn :--8) Ytterligare en kollega som har åkt med mig, han har en engelsk liten MG, blev alldeles chockad ! :shock: "Det var helvete vad det gick undan. Sånt drag trodde jag inte det var. Det tryckte ju lika mycket hela tiden" (till 150 när jag var tvungen att släppa av)

Hmm ... det var ändå innan jag fick igång sekundärportarna :twisted:

Ursäkta mitt skryt men jag är så glad att bilen funkar och går så bra ... äntligen efter allt skit som varit. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...