Jump to content

GT och lite annt


Thony

Recommended Posts

När jag ändå är inne på forumet tänkte jag slänga ut frågan om min Musse kan vara en variant av en äkta GT.

Min 69:a var enligt alla koder avsedd för export och gick till Belgien till nån stor Fordagentur där 1969 (Den kom till Sverige 77). Bilen har en rad GT-utrustning monterat och enligt tidigare ägare (har gått långt bakåt i registren) har detta suttit på bilen sen ny. Den har en M-kodad 351 windsor , fyrväxlad close ratio toploader, limited slip niotummare med 3,25 i utväx., GT scoop, extra huvlås med sprint. Dessutom har den ett extra fjäderblad på var sida, om jag räknat rätt i kvällsskymningen vilket enligt vissa kan vara en GT-pryl. Klockan i bilen är rektangulär och har en märkning som säger att den tillverkades i september 68, precis som resten av bilen. På klockans bakstycke finns också bokstäverna GT. Men samtidigt har bilen standardinredning och har så haft sedan den kom av bandet enligt mina efterforskningar, och det hade ju inte GT-modellen. Dessutom har den manuell styrning.

Enligt förrförre ägaren har Seved Karlsson (presentation överflödig antar jag) i Bjälverud framfört nån teori om att bilen kan ha beställts med delar av GT-paketet, köparen ville endast ha den starkare motorn, man.vxll, och diffbromsad bakaxeln. Inredningen ville han kanske inte lägga nåra extra pengar på och styrningen skulle självklar vara manuell i en GT-bil.

Troligen en skröna men vad tror ni på forumet? Det spelar egentligen ingen roll, jag har inte köpt bilen som en äkta GT utan som en standardMusse med viss GT-utrustning, men visst är det kul att forska och kanske få fram lite info.

Så tyck till.

Och om nån vet nån om denna belgiska Fordagentur så kanske man kunde plocka fram uppgifter därifrån eller vad tror ni?

Ursäkta att jag skrev en hel "roman" men det här ämnet är så jäkla kul ich intressant så orden bara bubblar fram :D

Link to comment
Share on other sites

Hej

Om du vill ha reda på exakt hur din bil såg ut, vad som var monterat på den när den lämnade bandet och om det var en äkta GT eller inte så skulle jag tipsa dig om att beställa en Marti report.

www.martiautoworks.com

Gå in på Production history reports, där hittar du tre olika varianter på rapporter. De flesta brukar nog välja medel alternativet, deluxe report, som kostar 52$ skickat till europa.

Beställde en sådan själv för att par år sedan och jag fick även tag i det som kallas Eminger invoice. Invoicen var det dokument som Ford använde för att debitera återförsäljaren för bilen. Tyvärr går det bara att få tag i invoicen till Dearborn byggda bilar (F som andra tecken i VIN nummret) Jag tycker själv att det är mycket intressant läsning och värdefulla papper. Speciellt invoicen som det bara finns ett ex av och det går inte att få tag den i igen.

Du verkar ha rätt bra koll på din bils historia så en Marti report skulle ju vara kronan på verket. :)

mvh

Andreas Holmgren

cmc 924

Link to comment
Share on other sites

Hej

Instämmer helt med Andreas inlägg, jag beställde en deluxe report

och det som stod på vin skylten visste jag redan, men de 13st option

som min musse FB-67 lev. med hade jag ingen aning om och det var

mycket intressant att få reda på. dl-reporten kostade $46 och tog

10 dar att få hem i brevlådan

Mac Martin

Link to comment
Share on other sites

John: Tror att min bil såldes av honom men är inte100 säker. Om så är fallet kan man kolla vidare den vä'gen på nå¨t sätt tror du? Någon build sheet har jag dessvärre inte hittat.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Dom Mustanger med V8 som såldes i Sverige beställdes med heavy duty-fjädring (5-blads bakfjädrar och hårdare framfjädrar, hårdare stötdämpare), styrsnäcka med färre rattvarv (åtminstone 1965-66, kanske även senare. Samma snäcka som på Mustang GT alltså.), exportstag i motorrummet, skivbromsar mm.

Dom svensksålda bilarna hade alltså delvis samma utrustning som GT-Mustangerna, men var inga GT-bilar. Troligen var det enklare för Ford att alla svenska bilar hade samma utrustning. Då behövde man bara hålla ett begränsat reservdelssortiment i lager tex.

Undantag från att dom svensksålda bilarna inte var GT finns alltid, men dom är få. Kunden har ju alltid rätt och kunde specialbeställa sin bil med exakt den utrustning han ville ha, bara han var beredd att vänta på leveransen från USA. Det finns tex en kille här i Linköping som äger en svensksåld -67 GT fastback med 390 och 4-växlat (specialbeställd som ny).

Kan det inte ha varit på liknande sätt i Belgien, att dom Mustanger som såldes hade ganska mycket extrautrustning som standard?

Claude Dubois känner jag inte till, men jag hittade lite info om honom här: http://www.ponysite.de/sheleur.htm (klicka även på "Interview Cl Dubois" för att läsa mer).

I övrigt kan jag bara instämma med dom andra, en Marti Report är väldigt skoj att ha på sin egen bil.

Link to comment
Share on other sites

Men samtidigt har bilen standardinredning och har så haft sedan den kom av bandet enligt mina efterforskningar, och det hade ju inte GT-modellen.

Jag läste ditt inlägg igen, och hakade upp mig på det du skrev om inredningen. Jag var tvungen att slå upp i en bok vad som ingick i GT-paketet 1969, och det var:

* Stripes

* Pop-open tanklock med GT-text

* Scoop (icke funktionellt) med blinkersindikatorer. (428 Cobra Jet Ram Air: shaker scoop utan blinkersinidkatorer).

* utvändiga huvlås med sprintar

* Styled steel wheels med GT-text på navkapseln, och E70-14 däck med vit rand

* Dubbelt avgassystem med kromade dubbla avgasutsläpp (bara på bilar med 4-portsförgasare).

* Heavy duty-fjädring.

* GT-paketet gick bara att beställa till bilar med 351, 390 eller 428-motor.

Inga inredningsgrejor ingick alltså i GT-paketet. Man kunde dock beställa de-luxeinredning på en GT, men man kunde inte få Mach 1-inredningen med höga sätesryggar.

Link to comment
Share on other sites

Ronnie: Den som läser på VET! Jag har hela tiden inbillat mig att det ALLTID ingick en de luxeinredning i GT-paketet men så är alltså inte fallet.

Alla 69 GT-cab jag sett på bild och läst om har dock haft De Luxeinredningen, den som beställde min bil var nog en snål jäkel :--

Men i Belgien gick den iallafall som ny, på id-brickan på förarsidans innerskärm står det Ford....sen otydbart, sen Belgium och dessutom tycker jag mig kunna läsa Antwerpen.

Hur som helst, min Musse får vara vad den vill, GT eller inte men visst är det kul att forska lite. Nu tänker jag följa rådet från flera, jag beställer en Marti report.

Tack för alla synpunkter, detta är verkligen ett suveränt forum, särskilt för den som är Mustangnybörjare som jag :D

Link to comment
Share on other sites

Thony

Har du nån bild av bricken?

Dom Shelbys som Claude solgte i Europa, finns det uppgifter om från SAAC.

Det finns tydligen en ej komplett lista over dom Mustanger han solgte.

Om du vil att jag ska kolla lite mere så trenger jag lite mere uppgifter.

Om du inte vil posta det her så får du senda dom direct til

Johbbak@online.no

John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...